Interior (2014) recensie

10interior_listStel je toch eens voor. Je bent nog steeds verliefd op een oude klasgenoot die je nu om hulp vraagt. In de hoop op een miraculeuze hereniging besluit je om hem of haar te helpen, maar er zit een addertje onder het gras. Want je moet wel een hele nacht doorbrengen in een huis waar paranormale activiteiten overheersen. Zou jij dan nog steeds bereid zijn om je oude liefde een helpende hand toe te reiken? In de horrorfilm Interior is dat voor de startende filmmaker Sam (Christopher Carullo) geen probleem.

Wanneer de paranormale activiteiten in het huis van Allison (Piper Rae Patterson) toenemen, besluit ze om de hulp in te schakelen van haar ex-vriendje en de startende filmmaker Sam. Ondanks dat Allison een nieuwe vriend en een dochtertje heeft, hoopt hij nog altijd op een hereniging. Daarom besluit hij om haar te helpen in de hoop dat in de nacht van het onderzoek en de filmdocumentatie de vonk weer overslaat. Maar als Allison met haar gezin vertrekt, staat Sam er plotseling in zijn eentje voor. Zonder twijfel dat het spookverhaal zwaar overdreven is start hij het onderzoek. Maar hij komt al snel tot de ontdekking dat Allison allesbehalve overdreven heeft.

Inspiratieloos
In alle eerlijkheid is de door Zachary Beckler geschreven en geregisseerde horrorfilm een beetje inspiratieloos. Want sinds Paranormal Activity zijn er al talrijke films gemaakt waarin een nietsvermoedende of sceptische hobbyist een aantal camera’s in zijn onderkomen plaatst om eventuele bovennatuurlijke activiteiten vast te leggen. Evenals in de genregenoten nemen de paranormale gebeurtenissen in Interior in een rap tempo toe terwijl de intensiteit alsmaar heftiger wordt. Een logische doch voorspelbare opbouw naar een climax waar de kijker vaak nog een leuke verrassing te wachten staat. Ondanks dat alles is Interior, die sinds kort te zien is via de streamingdienst Horrify, vermakelijk.

Effectief
Interior is goed in elkaar gezet en er is zeker spanning aanwezig. Misschien is het idee van een onzichtbare aanwezigheid en de kans op een angstaanjagende manifestatie van de entiteit angstaanjagender dan de beelden zelf, maar als kijker wordt je toch een beetje meegesleurd in het onderzoek van Sam. De effecten zijn niet superieur, maar effectief terwijl Sam’s angst voor de entiteit authentiek lijkt te zijn. De originaliteitsprijs zal Interior misschien nooit winnen, maar voor de liefhebber van het genre is het zeker een filmpje dat de moeite waard is.

Rating: 2.5 out of 5.