Instinct (2019) recensie

Instinct_ps_1_jpg_sd-low_Fotograaf-Kris-DewitteInstinct is het regiedebuut van Halina Reijn. Ze zag een langgekoesterde droom in vervulling gaan en het is meer dan logisch dat zij met haar goede vriendin Carice van Houten de handen ineen sloeg om haar droom om een verhaal vanaf de grond op te bouwen te verwezenlijken. Met als resultaat een zinderende en intrigerende psychologische thriller die niet alleen lovende kritieken in ontvangst mocht nemen, maar in 2019 ook de Nederlandse inzending was voor de Academy Award voor Best International Feature. Desondanks werd de film niet genomineerd voor de prestigieuze filmprijs.

Nicoline (Carice van Houten) is een ervaren therapeute die aan de slag gaat in een TBS-kliniek. Waar zij de behandelaar wordt van Idris (Marwan Kenzari). Een man die veroordeeld is voor zedendelicten van zeer gewelddadige aard. Nicoline krijgt de taak om te beoordelen of hij klaar is voor onbegeleid verlof. De charmante en intelligente Idris heeft de andere therapeuten al overtuigd van zijn goed gedrag, maar Nicoline is sceptisch. Vooral als blijkt dat zij merkt dat ze valt voor de charmes van haar patiënt.

Spanning
Vanaf de eerste ontmoeting is de spanning tussen Nicoline en Idris zichtbaar en voelbaar. Idris is uiterst intelligent en charmant terwijl Nicoline niet in de meest stabiele fase van haar leven lijkt te verkeren. Het is te danken aan het zeer overtuigende acteerwerk van Carice van Houten en Marwan Kenzari dat Instinct van het beeld spat. Hoewel de zorgvuldig gekozen settings ook hen steentje bijdragen aan toch wel het sobere karakter van de psychologische thriller. Als kijker wordt je in het verhaal meegezogen. Een verhaal dat verschillende onderwerpen aansnijdt en ruimte geeft voor interessante discussies.

Sterk debuut
Haline Reijn imponeert met haar regiedebuut dat spannend, intrigerend en ook een tikkeltje rauw is. Ze gaat controverse niet uit de weg en dat leveren spraakmakende beelden op. Die geheel passen in het verhaal dat goed is uitgewerkt. Zonder dat alles wordt voorgekauwd is er voor de kijker genoeg stof om over na te denken. Instinct is dan ook een verademing. Een Nederlands product dat bestaansrecht heeft en waarin artistieke vrijheid het wint van het commerciële belang. Hoewel een overdaad aan minder subtiele product placement wel een klein irrigatiepuntje was, maar dat neem ik voor lief. Halina Reijn heeft een dijk van een film afgeleverd.

Instinct is nu verkrijgbaar op een kwalitatief goede DVD. Met dank aan Source 1 Media voor het DVD recensie-exemplaar.

3.5