Insidious 4: The Last Key (2018) recensie

Insidious_-The-Last-Key_ps_1_jpg_sd-high_©-Universal-Pictures-2Er moet wel wat voor nodig zijn om een doorgewinterde horrorliefhebber de stuipen op het lijf te jagen. De afgelopen decennia zijn er al zoveel uiteenlopende horrorfilms verschenen dat een beetje ervaren kijker nog nauwelijks te imponeren is. Ondanks dat doen filmmakers nog steeds dappere poging om angstaanjagende films te maken. Het duo Leigh Whannell en James Wan slaagde daarin met uitstekende horrors zoals Saw en Insidious die tevens uitgroeiden in sterke franchises.

Inmiddels zijn er van Saw al meer dan 7 delen verschenen en ook Insidious kent een aantal sequels en prequels. Het onlangs op Blu-ray Disc verschenen Insidious 4: The Last Key is een vervolg op Insidious: Chapter 3, wat op zijn beurt weer een prequel op Insidious is. Volg jij het nog? In ieder geval keert Lin Shaye terug als het medium Elise terwijl ook Leigh Whannell en Angus Sampson weer als het komische duo Specs en Tucker weer van de partij zijn. Maar staat dat ook garant voor een succesvol vierde deel?

Scenarist Leigh Whannell was duidelijk van plan om de losse eindjes aan elkaar vast te knopen en de franchise af te ronden. Maar regisseur Adam Robitel verpakt het in een toch wel saaie film die spanning mist. Dan maar te zwijgen over het feit dat de film geen moment angstaanjagend is. En dat terwijl de voorgaande delen toch een aantal goede jump scares en huiveringwekkende momenten bevatten. Insidious 4: The Last Key bevat simpelweg dat bedrukkende sfeertje dat zo nadrukkelijk in Insidious en Insidious: Chapter 2 aanwezig is.

Hoewel Shin Laye weer op uitstekende wijze de rol van de sympathieke Elise invult, is Insidious 4: The Last Key niet het spannende vervolg geworden waar ik wel stiekem op hoopte. Wellicht een overbodige film die de power mist om de liefhebber van griezelfilms slapeloze nachten te bezorgen, maar er ook niet in slaagt om de juiste balans te vinden tussen de komische en spannende momenten. Een gemiste kans voor de makers om het voortvarende begin van de franchise stijlvol af te sluiten. Insidious 4: The Last Key is nu verkrijgbaar op een kwalitatief goed en met bonusmateriaal afgeladen Blu-ray Disc.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment en Weber Shandwick voor het Blu-ray recensie-exemplaar.