Inner Demon (2014) recensie

Wekelijks verschijnen er nieuwe films op de streamingdienst Horrify. Tot groot genoegen van deze horrorliefhebber hoewel het niet in de mate is waarin bijvoorbeeld Netflix titels aan het assortiment toevoegt. Het zijn veelal low budget of onafhankelijke films die een weg vinden naar het engste platform van Nederland. Dat geldt ook voor Inner Demon die vanaf vorige week via Horrify te zien is.

Sam (Sarah Jeavons) wordt ontvoerd door een stel seriemoordenaars, maar ze weet op miraculeuze wijze te ontsnappen. Om vervolgens te verdwalen in een groot bosgebied waar haar belagers nog steeds op de loer liggen. Uiteindelijk vindt ze een schuilplaats. Niet wetende dat het onderkomen het huis is van haar aanvallers. Ze sluit zich op in de voorraadkast waar ze niet alleen snel tot de ontdekking komt dat de seriemoordenaars al een behoorlijke tijd bezig zijn met hen maniakale praktijken, maar ook dat er vreemde gebeurtenissen in en rondom het huis plaatsvinden.

Niet vernieuwend

Zoals geschreven is Inner Demon geen vernieuwende film, want hoe vaak heeft het publiek al een film voorgeschoteld gekregen waarin een hulpeloos slachtoffer in een bosrijk gebied wordt opgejaagd. Het is in mijn ogen de goedkoopste en meest effectieve manier om een spannende horrorfilm te creëren, maar het is allesbehalve origineel. De kracht van Inner Demon zit dan ook meer in het tweede bedrijf als Sam zich verschanst in de voorraadkast van haar belagers.

Goed slot

Terwijl het acteerwerk wel prima is en de kijker zo nu en dan smerige en bloederige beelden moet verwerken, zijn de praktijken die zich in het huis van de seriemoordenaars afspelen interessant. Je hoopt meer te weten te komen over wie zij zijn en waarom zij Sam hebben willen ontvoeren, maar die vragen blijven onbeantwoord. In de slotfase voegt regisseuse Ursula Dabrowsky een vleugje bovennatuurlijk toe aan haar tot op dat moment simpele horrorfilm en dat pakt wel aardig uit. Hoewel het naar mijn mening beter was geweest om hier iets eerder mee te beginnen. Dan was Inner Demon misschien een stuk onderhoudender geweest.

Waardering: 1.5 uit 5.