Inferno

Inferno (2016) Blu-ray Disc recensie

Onlangs is de thriller Inferno op DVD en Blu-ray Disc verschenen en vorig jaar kreeg de door Ron Howard geregisseerde film al gemengde recensies van de critici. De één zegt dat de film te chaotisch is terwijl anderen beweren dat het filmscenario totaal niet overeenkomt met het boek van Dan Brown. Gezien het feit dat ik geen lezer ben kan ik daar niet over oordelen, maar ik kan wel een oordeel geven over de film.

In het nieuwe Robert Langdon avontuur kruipt Tom Hanks opnieuw in de huid van de professor die inmiddels geen introductie meer nodig heeft. We zagen de expert in het ontcijferen van symbolen al eerder in de thrillers The Da Vinci Code en Angels & Demons en ook in Inferno wordt zijn hulp ingeschakeld om een raadselachtig mysterie op te lossen. Als hij op een dag met milde geheugenverlies wakker wordt in een ziekenhuis in Florence komt Langdon al gauw tot de conclusie dat hij betrokken is geraakt in een gevaarlijke situatie waarin minimaal de helft van de wereldbevolking gevaar loopt.

Samen met zijn arts Sienna Brooks banjert de hoogleraar door het mooie Florence terwijl ze worden opgejaagd door gevaarlijke en gewapende individuen die even mysterieus zijn als de puzzels die zij proberen op te lossen. De rol van Robert’s tijdelijke reisgezel wordt prima ingevuld door Felicity Jones die we vorig jaar ook al als de vrouwelijke protagonist zagen in Rogue One – A Star Wars Story. Samen met Tom Hanks vormt ze een mooie duo en er is overduidelijk chemie tussen de twee acteurs. Een groot pluspunt van de film die toch niet helemaal foutloos is.

Acteurs zoals Omar Sy, Irrfan Khan en Ben Foster spelen zeer solide de bijrollen van mysterieuze personages zoals Mr. Bouchard, Harry Sims en miljardair Bertrand Zobrist. De kijker wordt getrakteerd op spannende momenten die zich afspelen in de prachtige Italiaanse steden Florence en Venetië terwijl het mysterie zich langzaam ontvouwt en belangrijke onthullingen plaatsvinden. Naar mijn mening komen deze onthullingen, die ook zeer voorspelbaar zijn, te snel waardoor de resterende 45 minuten een beetje saai zijn. En dat is jammer. Daarentegen kan ik mij niet vinden in de oordelen dat de film te chaotisch is, want ik vind dat enorm meevallen.

Inferno is dus geen foutloze film en absoluut niet beter of gelijk aan The Da Vinci Code. Desalniettemin heb ik er mij prima mee vermaakt en voor mijn gevoel is er nog veel meer mogelijk met het personage Robert Langdon dat opnieuw vol overtuiging wordt gespeeld door Tom Hanks. Sony Pictures Home Entertainment heeft de thriller onlangs op de markt gebracht op een zeer nette Blu-ray Disc die naast een uitstekend beeld- en geluidskwaliteit ook een aantal interessante extra’s bevat. Daaronder diverse specials zoals ‘Visions of Hell’ (5 minuten), ‘Inferno Around The World’ (13 minuten), ‘A Look at Langdon’ (6 minuten), ‘This is Sienna Brooks’ (5 minuten), ‘The Billionaire Villain: Bertrand Zobrist’ (5 minuten) en ‘Ron Howard Director’s Journal’ (10 minuten) waarin zowel de filmmakers als de cast aan het woord komen over de productie, de personages, het verhaal en de locaties van Inferno. Het bonusmateriaal wordt gecompleteerd door 7 verwijderde en verlengde scènes en een aantal previews.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2 gedachten over “Inferno (2016) Blu-ray Disc recensie