Independence Day: Resurgence (2016) recensie

Independence Day: ResurgenceAls liefhebber van het genre en de eerste film die ik al meer dan 60 keer heb gezien, keek ik enorm uit naar Independence Day: Resurgence. Uiteraard bezocht ik eerder dit jaar de première in Hilversum en ik was enthousiast over het door Roland Emmerich geregisseerde vervolg op de kaskraker uit 1996. De grote vraag was dan ook of de film na een aantal maanden nog steeds zo leuk zou zijn. En nu Independence Day digitaal, maar ook op DVD en Blu-ray Disc verkrijgbaar is vind ik het een mooi moment om dat uit te zoeken.

In Independence Day: Resurgence probeert men met de truc die in Jurassic World en Star Wars Episode VII: The Force Awakens succesvol werd uitgewerkt, het epische gevoel van het eerste deel te evenaren. Oude personages zoals David Levinson (Jeff Goldblum), zijn vader Jules (Judd Hirsch), President Whitmore (Bill Pullman) en de eigenaardige Dokter Okun (Brent Spiner) keren terug en zij krijgen hulp van nieuwe gezichten zoals de roekeloze Jake (Liam Hemsworth) en straaljager piloot Dylan (Jessie T. Usher) om een nieuwe lichting van meedogenloze buitenaardse wezens tot een halt toe te roepen.

De truc werkt gedeeltelijk, maar door het hoge tempo en een overvloed aan verbluffende special effects verdwijnen de personages al snel naar de achtergrond. Er is geen tijd en ruimte om een band met hen op te bouwen en ook het verhaal is niet diepzinnig genoeg om Independence Day: Resurgence te bestempelen als cinema van hoog niveau. De spanning die zo nadrukkelijk in het eerste deel aanwezig was, is er deze keer niet en door een overkill aan films vol met fantastische CGI en waanzinnige visuele effecten is een film als Independence Day: Resurgence niet bijzonder meer.

Toch is de film nog steeds zo vermakelijk als een paar maanden geleden en ik heb weer met veel plezier gekeken naar het spektakel van Emmerich. De twee uren vliegen voorbij en er is genoeg te beleven om geïnteresseerd te blijven kijken. Vooral het slotstuk waarin de gigantische queen van het buitenaardse ras een hoofdrol opeist is een weergaloze scène. De foutjes zijn dan ook snel vergeten en vergeven, want onder aan de streep doet Indepencence Day: Resurgence precies wat het moet doen. Vermaken! De bombastische Science Fiction film is vanaf heden digitaal en op DVD en Blu-ray Disc verkrijgbaar en ik mocht met dank aan 20th Century Fox de HD versie beoordelen.

De Blu-ray Disc is een nette versie. Het beeld staat in het formaat 2.39:1 en in 1080p op de disc en de kwaliteit is uitmuntend. Ook de DTS-HD Master Audio 7.1 soundtrack klinkt uitstekend en het de vrije ruimte op het schijfje is opgevuld met interessant bonusmateriaal. Er zijn een tweetal specials aanwezig. In een special blikt men terug op de eerste film en de tweede special is een uitgebreide making-of van Independence Day: Resurgence. De rest van het bonusmateriaal bestaat uit een setje trailers en teaser, bloopers, fotogalerij, verwijderde scènes en audiocommentaar van regisseur Roland Emmerich.

Met dank aan 20th Century Fox en Lewis PR voor het Blu-ray recensie-exemplaar.