Independence Day

Independence Day (1996) 20th Anniversary Extended Edition Blu-ray Disc recensie

Het is alweer twintig jaar geleden dat de spektakelfilm Independence Day in de bioscoop verscheen. Regisseur Roland Emmerich, die eerder verantwoordelijk was voor vermakelijke films zoals Universal Soldier en Stargate, bedacht samen met Dean Devlin een verhaal over een buitenaardse invasie die gepaard gaat met een totale verwoesting van onze fragiele planeet. Het werd dé blockbuster van het jaar en nu twintig jaar later verschijnt niet alleen het vervolg Independence Day: Resurgence in de bioscoop, maar ook een 20th Anniversary Edition Blu-ray Disc van de film waar het allemaal mee begon.

Ik schreef vorig jaar al een recensie van de film, maar nu ik de kans kreeg om deze vernieuwde versie te beoordelen schrijf ik er gewoon nog eentje. Even in het kort waar de film over gaat. De dag begint als geen ander, maar dat neemt al snel een wending als gigantische ruimteschepen neerdalen en blijven hangen boven beroemde bezienswaardigheden van grote steden zoals New York, Los Angeles, Londen en Parijs. Terwijl de wereld zich klaarstoomt voor het eerste contact met buitenaardse wezens, ontdekt David Levinson (Jeff Goldblum) een geheim signaal waarmee hij kan aanduiden dat de bezoekers allesbehalve vriendelijk zijn.

Hij schakelt de hulp in van de Amerikaanse president Whitmore (Bill Pullman) om de steden zo snel mogelijk te evacueren, maar dan is het kwaad al geschied. De ruimteschepen verwoesten binnen seconden volledige wereldsteden en het wordt al snel duidelijk dat het daar ook niet bij blijft. Terwijl de overgebleven overheid een plan bedenkt om de vijand te stoppen, probeert straaljager piloot Steven Hiller (Will Smith) zijn aanstaande echtgenote te vinden in de ruïnes van Los Angeles. In een spektakelfilm van formaat trotseren de drie helden het gevaar om de wereldbevolking te redden. En dan vergeet ik nog bijna te vertellen dat Randy Quaid als de dappere piloot Russell ook een heldendaad verricht als hij zijn eerdere confrontaties met de buitenaardse gasten gebruikt om tegen hen te vechten.

De kijker krijgt dan ook een overvloed aan special en visual effects op zich afgevuurd. In alle eerlijkheid (en zoals ik in de recensie van vorig jaar schreef) zijn deze effecten inmiddels gedateerd. Maar mensen, we praten over een film die al twintig jaar oud is en in de afgelopen jaren is de techniek zodanig vooruit gegaan dat het onvermijdelijk is dat films uit de jaren negentig op dat vlak achterlopen. Dat doet niets af aan het feit dat Emmerich en zijn team een uitstekende en vooral zeer vermakelijke film in elkaar hebben gezet. Het is dan ook een film waar ik nog steeds een beetje verliefd op ben, want destijds was de film zijn tijd ver vooruit.

En dan wil ik nog even inzoomen op de 20th Anniversary Edition Blu-ray Disc die ik met dank aan 20th Century Fox mocht beoordelen. Deze mooie versie bevat 2 discs waarvan de tweede vol staat met meer dan drie uur aan extra’s en op de eerste disc staat de film met optioneel audiocommentaar van de bedenkers Roland Emmerich en Dean Devlin, maar ook van VFX supervisors Volker Engel en Doug Smith. De eerste schijf bevat zowel de originele bioscoopversie als de special edition versie die ongeveer 10 minuutjes langer duurt. Ook de bioscooptrailer van het vervolg Independence Day: Resurgence is op het schijfje te vinden.

De tweede disc bevat enorm veel specials en documentaires. In de ruim 30 minuten durende special ‘Independence Day – Een traditie zet zich voort’ komen de acteurs aan het woord over de hype die in 1996 plaatsvond. Deze interviews zijn tijdens de opnames van Independence Day: Resurgence opgenomen. In de 4 minuten durende ‘originele bioscoopmontage’ wordt Randy Quaid’s hoogtepunt in de slotfase van de film uitgelicht, want het originele concept (dat ook daadwerkelijk gefilmd is) moest plaats maken voor een emotionelere scène die dan ook uiteindelijk in de film te zien is. Het is leuk om te zien hoe het oorspronkelijk zou zijn geweest. In een 29 minuten durende special ‘De realiteit creëren’ wordt er veel informatie prijsgegeven over het tot stand brengen van de ruimteschepen, de wezens en de explosies die in de film zitten. In ‘ID4 invasie’ krijgt de kijker een reeks van nep nieuwsrapportages voorgeschoteld. De originele making of die gepresenteerd wordt door Jeff Goldblum staat ook op de disc. Een hele leuke documentaire die ik in 1996 meerdere keren heb bekeken. De bonus disc is verder opgevuld met een fotogalerij, bloopers, trailers en een montage van alle destructieve scènes uit Independence Day.

Met dank aan 20th Century Fox voor het Blu-ray recensie-exemplaar.