Incredibles 2 full

Incredibles 2 (2018) recensie

Incredibles-2-NL-_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Disney-Pixar-All-Rights-ReservedIncredibles 2 is het vervolg op de vermakelijke Disney Pixar animatiefilm uit 2004 en alweer de 20ste film voor de animatiestudio. Een studio die de afgelopen jaren toch veelal dreef op vervolgdelen van succesvolle films zoals Cars, Toy Story en Finding Nemo. Scenarist en regisseur Brad Bird wilde zich alleen aan een vervolg op The Incredibles wagen als het verhaal goed genoeg was en blijkbaar vond de filmmaker het dus tijd worden om Mr. Incredible (Craig T. Nelson), Elastigirl (Holly Hunter) en hun kinderen terug te laten keren voor een nieuw avontuur.

Superhelden zijn nog steeds verboden tot groot ongenoegen van Bob (Craig T. Nelson) en Helen (Holly Hunter). Als de superhelden Mr. Incredible en Elastigirl zijn zij helemaal in hun nopjes terwijl ze samen met hun kinderen hun vijanden proberen te stoppen. Helen krijgt een mooie kans aangeboden als de rijke fan Deavor (Rob Odenkirk) een plan bedenkt om het negatieve imago van superhelden te veranderen. Terwijl Bob bij de kinderen thuisblijft mag Elastigirl op avontuur. Wat er uiteindelijk toe leidt dat zij oog in oog komt te staan met de gevaarlijke vijand Screenslaver. Lukt het haar om hem tot een halt toe te roepen of heeft zij toch de hulp nodig van haar echtgenoot, kinderen en goede vriend Frozone (Samuel L. Jackson)?

Veel van hetzelfde

Incredibles 2 is in grote lijnen gelijk aan de hit van 14 jaar geleden. Superhelden zijn nog steeds verboden, Bob en Helen zijn nog steeds een doorsnee stel dat hun werk als zorgzame ouders probeert te combineren met het ouderschap en er is weer een gevaarlijke schurk die de stad terroriseert. Het enige verschil is dat Elastigirl grotendeels solo gaat terwijl het grappig om te zien is hoe Bob als huisvader de eindjes aan elkaar vast probeert te knopen. Opstandige tieners, een eigenwijze baby en een ernstig slaaptekort drijven hem soms tot waanzin terwijl zijn vrouw al het leuke werk mag doen. Het is ergens jammer dat we de complete superhelden formatie niet veel te zien krijgen hoewel het gestuntel van Bob wel leuk is om te zien.

Grappig vervolg

In alle eerlijkheid waren mijn verwachtingen hooggespannen en dat zorgt er wellicht ook voor dat Incredibles 2 toch een klein beetje teleurstelde. Heel vernieuwend is de film niet en de animaties zijn ook niet bijzonder te noemen. Uiteraard is het de kwaliteit die van een Disney Pixar film verwacht mag worden, maar ik hoopte toch stiekem op iets unieks. De door Brad Bird geregisseerde film is dan ook niets meer dan een grappig vervolg dat met een speelduur van bijna 2 uur zijn momenten heeft, maar zijn voorganger niet overtreft en in alle eerlijkheid ook niet evenaart. De animatiefilm is wel uitgebracht op een kwalitatief uitstekende Blu-ray disc die naast een prachtige beeld- en geluidskwaliteit ook leuke extraatjes voor het hele gezin bevat.

Met dank aan The Walt Disney Company Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.