Inception (2010) recensie

InceptionNa de weergaloze actiefilm The Dark Knight stond regisseur, scenarist en producent Christopher Nolan voor een pittige uitdaging. Na Memento uit 2000 pitchte de filmmaker Inception, maar hij had maar liefst 8 jaar de tijd nodig om het gecompliceerde scenario naar tevredenheid te schrijven. Ondanks dat de studio vrij snel groen licht gaf om met de productie te starten. Achteraf gezien is het wellicht een goede keuze geweest om de tijd te nemen voor de actie/thriller, want Inception is een weergaloze film geworden.

Cobb (Leonardo DiCaprio) is een intelligente spion die zich specialiseert in bedrijfsspionage. Door de methode Extraction toe te passen kan hij de geheimen van belangrijke CEO’s achterhalen door hun dromen te infiltreren. Wanneer hij faalt om een belangrijke klus voor zijn huidige werkgever te klaren staat hij met zijn rug tegen de muur. Maar zijn doelwit Mr. Saito (Ken Watanabe) biedt hem een uitweg als hij hem wilt inhuren. Echter niet om informatie te stelen, maar om Saito’s concurrent Robert Fischer (Cillian Murphy) uit te schakelen. Met een ingenieus plan moet Cobb en zijn team de dromen van Fischer infiltreren om een idee te planten. Een idee dat het imperium van zijn overleden vader tot een einde brengt. Maar de klus die om de methode Inception vraagt is tot op heden nog nooit geslaagd.

Gecompliceerd
Evenals de eerdere films van Christopher Nolan is Inception een authentieke mind fuck. Een film die gecompliceerd, maar ook briljant is. De hoofdrolspelers wanen zich in droomwerelden om een belangrijke klus te klaren en dat zorgt voor een regelmatige wisseling van settings en decors. Je moet dan ook goed bij de les blijven om het verhaal te kunnen volgen. Maar mede te danken aan de goede balans tussen het drama, de actiemomenten en de spanning is dat geen probleem. Het verhaal is zo intens en interessant dat je als kijker aan de buis gekluisterd zit. Hoewel dat ook te danken is aan de zeer overtuigende acteerprestaties van de ensemble cast.

Ensemble cast
Naast een uitmuntend spelende Leonardo DiCaprio bestaat de cast uit goede acteurs zoals Joseph Gordon-Levitt, Ken Watabane, Marion Cottilard, Ellen Page, Tom Hardy en Cillian Murphy. Zij spelen unieke personages die allen een belangrijke rol vervullen in het gecompliceerde verhaal. Maar dat is niet het enige dat Inception zo bijzonder maakt. Met behulp van weergaloze special effects en CGI-animaties creëert men een unieke doch realistische wereld die zelfs de kijker soms laat afvragen of we nu in de echte of droomwereld zijn belandt. De grap is dat je zelfs na een tweede of derde kijkbeurt nog steeds niet kunt doorgronden hoe de vork in de steel zit en dat is uniek.

5