Incarnate (2016) recensie

IncarnateToen ik vorige week voor het eerst de trailer zag van Incarnate, werd ik gelijk nieuwsgierig naar de door Brad Peyton geregisseerde film. Het verhaal is niet alleen interessant, maar ook de cast met sterren zoals The Dark Knight-acteur Aaron Eckhart, Gotham-acteur David Mazouz en de Nederlandse actrice Carice van Houten. Gelukkig biedt dan een dienst zoals de videotheek van KPN uitkomst en ging ik er eens lekker voor zitten. In de hoop dat ik niet teleurgesteld zou worden.

Eckhart speelt de rol van Dr. Ember. Een wetenschapper die de mogelijkheid heeft om het onderbewustzijn van mensen binnen te dringen en hem te redden van de kwade geesten die hen bezitten. Al jaren is hij op zoek naar een kwaadaardige entiteit, maar zijn zoektocht loopt telkens op niets uit. Totdat hij door het Vaticaan gevraagd wordt om de wanhopige Lindsey (Carice van Houten) en haar bezeten zoontje Cameron (David Mazouz) te helpen.

Incarnate is een interessante horrorfilm en is bij vlagen spectaculair en eng. Mede te danken aan de goede special effects, maar ook aan het overtuigende acteerwerk. Vooral Aaron Eckhart speelt de rol van de invalide wetenschapper Dr. Ember voortreffelijk terwijl David Mazouz op deze jonge leeftijd al bewees dat hij in staat is om zeer overtuigend te acteren. Zijn houdingen en zijn mimiek zijn soms angstaanjagend te noemen.

Desalniettemin ligt het tempo laag en is het soms te lang wachten op de angstaanjagende en spectaculaire momenten. Het verhaal is interessant, maar voorspelbaar. Dat is jammer, want je hoopt als kijker toch wel op een paar leuke ontwikkelingen die de film spannender maken. Na afloop ben ik niet enorm teleurgesteld, want voor een keertje is Incarnate best te doen. Het advies is dan ook om niet teveel te verwachten, want anders heb je de kans dat je van een koude kermis thuiskomt.