In Fear (2013) recensie

In FearWellicht is het herkenbaar. In het verleden waren er geen smartphones met Google Maps en een navigatiesysteem voor in de auto was een forse investering. Terwijl de kaart van het systeem nooit geüpdate was. Een stratenboek bood dan soms een uitkomst, maar er werd veel tijd verspild aan het zoeken naar het juiste adres. Zeker als je de locatie nog niet eerder bezocht hebt. In In Fear van regisseur Jeremy Lovering heeft een jong stel tevens te maken met dit feit als zij in een afgelegen gebied geen smartphone of navigatiesysteem kunnen raadplegen.

Tom (Iain De Caestecker) en Lucy (Alice Englert) gaan op een road trip als zij van plan zijn om een festival te bezoeken. Maar Tom heeft nog een leuke verrassing in petto als hij een afgelegen hotelletje heeft gevonden en zijn nieuwe vriendin wil trakteren op een gezellige en comfortabele avond. Maar ondanks dat zij de bordjes langs de weg netjes volgen, zijn ze niet in staat om het hotel te vinden. Ze raken al snel verdwaald terwijl zij tevens het doelwit worden van een vreemde man die in dat gebied de doorreizigers de stuipen op het lijf jaagt.

Interessant concept
In Fear bevat een interessant concept en is in vergelijking met genregenoten een bijzondere film te noemen. Hoewel het ook geschreven mag worden dat regisseur Jeremy Lovering het zichzelf ook wel makkelijk heeft gemaakt en weinig middelen nodig heeft gehad om een thriller te creëren. Met slechts 3 acteurs op de set, een saai landschap en een oud barrel, had hij de ingrediënten voor zijn film bij elkaar gesprokkeld. Dat kan goed uitpakken tenzij de uitwerking iets te wensen overlaat.

Meer mogelijkheden
Het gevoel dat er dan ook iets meer mogelijk was geweest overheerst een beetje. De film begint voortvarend en spannend, maar als de aap eenmaal uit de mouw is en het vervolg niets meer te bieden heeft dan 2 tieners die continu op de vlucht moeten slaan voor een vreemde man, wordt In Fear al snel repetitief en saai. Terwijl het acteerwerk van Iain De Caestecker en Alice Englert niet eens zo slecht is en Allen Leech op uitstekende wijze de rol van hen maniakale tegenstander speelt.

2