In Fabric (2018) recensie

In-Fabric_ps_1_jpg_sd-lowHet is niet zo vreemd dat films pas veel later dan de eerste vertoning in het Nederlandse filmtheater verschijnen. Dat geldt ook voor de horrorkomedie In Fabric die door De Filmfreak op 5 september wordt uitgebracht. De door de geprezen filmmaker Peter Strickland geregisseerde film beleefde haar première op het Toronto International Film Festival in september 2018 en werd in Nederland voor het eerst vertoont op het Imagine Filmfestival in april van dit jaar. En ontving tot op heden al lovende recensies van internationale critici dat zeker niet onterecht is. In Fabric is namelijk een bijzondere doch fascinerende horrorkomedie.

Sheila (Marianne Jean-Baptiste) is een alleenstaande moeder die na het vertrek van haar man op zoek gaat naar de ware liefde. Terwijl ze afspreekt met mannen die zij leert kennen door contactadvertenties, gaat zij naar het prestigieuze modehuis Dentley & Soper’s om een jurk aan te schaffen. Tijdens de hectische uitverkoop wordt zij haast betoverd door de gepassioneerde eigenaresse Miss Luckmoore (Fatma Mohamed) die haar een bijzondere rode jurk verkoopt. Een jurk die haar niet alleen beeldig staat, maar ook voor vreemde gebeurtenissen in en rondom haar omgeving zorgt. Sheila is de wanhoop nabij en heeft het sterke vermoeden dat er iets mis is met haar laatste aanwinst.

Gruwelijk grappig
In Fabric is kort te omschrijven als een film over een moordende rode jurk. Die zijn eigenaren en diens familie en vrienden op vindingrijke wijze om het leven brengt. Het is een keer iets anders dan een bezeten Cadillac of een bezeten mangel in een wasserette die slachtoffers eisen, maar met de ervaring van Peter Strickland is de film meer dan een lugubere horrorfilm. Hij maakt zich dan ook nauwelijks schuldig aan de clichés die in genregenoten vaak in overdaad aanwezig zijn. Met zorgvuldig gekozen settings, prachtige decors en een sterke cast weet hij een fascinerend product uit de mouw te schudden. Dat ook nog eens een boodschap bevat.

Kantelpunt
Strickland snijdt een aantal thema’s aan. De eenzaamheid van een alleenstaande moeder die steeds verder vervreemd raakt van haar zoon, een rustige monteur die zich zowel door zijn werkgever als zijn vrouw laat commanderen en de doortastende en ietwat angstaanjagende verkoopster van het modehuis zijn de personages die in In Fabric worstelen met verlangens. Verlangens naar een beter leven en het vervullen van die verlangens. Uiteindelijk moet de aanschaf van een object voor dat geluksmoment zorgen, maar het kantelpunt zit in het feit dat spullen op den duur de eigenaar bezitten en niet andersom. Een gegeven dat in een grappige slotfase nog eens extra wordt bekrachtigd als de hel losbarst onder de koopjesjagers in het modehuis.

In Fabric is dus zeker de moeite waard en vanaf 5 september te zien in het Nederlandse filmtheater. Met dank aan Herrie Film & TV voor toegang tot de screener.

3
2 (1 vote)