The Idiots

Idioterne (1998) recensie

The IdiotsWanneer je het over scenarist en regisseur Lars von Trier hebt, dan heb je het ook over bijzondere films. Waar een publiek voor is, maar die door velen ook met de grond gelijk worden gemaakt. Ergens is dat niet zo vreemd, want de filmmaker choqueert regelmatig met zijn films. Waar de twee delen van Nymphomaniac, Antichrist en Dogville goede voorbeelden van zijn. Idioterne, die de internationale titel The Idiots draagt, schaart zich zonder problemen bij dit rijtje.

Beschikbaarheid
bol.com

Recensie – De titel is zeker treffend, want het gaat over idioten. Idioten die zich naar eigen zeggen als idioten gedragen. Een groep van mensen die in het openbare leven zich voordoen als verstandelijke gehandicapten. Het is voor hun een spel. Niets meer of minder terwijl zij mensen die echt verstandelijk gehandicapt zijn belachelijk maken en soms in een hoek drijven. Onder het mom van een sociaal experiment.

Omdat de film volgens het DOGMA-95 principe is gefilmd, lijkt alles authentiek. Alsof het een documentaire is over een sociaal experiment dat steeds verder gaat en de grenzen van de goede smaak overschrijden. Daarin zijn de expliciete pornografische beelden van een gangbang het meest spraakmakend, want de groep die zich in een huis heeft verschanst gaat uit de kleren. wat wil von Trier toch in hemelsnaam bereiken met deze spraakmakende scène die niets aan het verhaal toevoegt?

Idioterne is dan ook een choquerende film. Die ook beledigend is en ongetwijfeld veel kwaad bloed zet bij mensen. Dat je als filmmaker iets speciaals wilt creëren en daarvoor de grens opzoekt, kan ik alleen maar waarderen. Maar de grens overschrijden en ver achter je laten is andere koek. Ik kan voor Idioterne dan ook maar weinig waardering opbrengen en ik vind zijn eerdergenoemde films dan ook een stuk beter en intelligenter in elkaar gezet.

1