Ice Age: Collision Course (2016) Blu-ray Disc recensie

Ice Age: Collision CourseHet is alweer 4 jaar geleden dat de laatste Ice Age-film verscheen en voor Blue Sky Studios de aanleiding om er nog één uit de grond te stampen. Ice Age: Continental Drift uit 2012 is een vermakelijke animatiefilm, maar ook niet meer dan dat. De grote vraag is dan ook of Ice Age: Collision Course het niveau van zijn voorgangers kan evenaren of misschien wel kan overtreffen. Of is de door Mike Thurmeier en Galen T. Chu geregisseerde film het bewijs dat de prehistorische avonturen van Manny, Sid en Diego uitgestorven zijn.

In het nieuwe Ice Age deel worden alle bekende thema’s weer eens van stal gehaald. Het gaat over vriendschap, heroïsche daden en bovenal de relatie tussen mammoet Manny (Ray Romano) en zijn dochter Peaches (Keke Palmer) die op het punt staat om haar ouderlijke grot te verlaten. Maar dan gooit een gigantische meteoriet roet in het eten. De gigantische vuurbal komt met een enorme snelheid op de aarde af en Manny, Sid (John Leguizamo), Diego (Denis Leary) en hun familie en vrienden zien de allesvernietigende ruimtesteen naderen. Tijd om de klauwen en poten ineen te slaan en een plan te bedenken om dit natuurverschijnsel te overleven.

Dat doet het gezelschap met behulp van kleurrijke personages zoals de grappige mammoet Julian (Adam Devine), de charmante luiaard Brooke (Jessie J) en de sluwe wezel Buck (Simon Pegg). Ice Age: Collision Course doet dan ook wat het moet doen en dat is vermaken. En ondanks dat de focus vooral op een jonge doelgroep ligt zullen ook de volwassenen een hoop plezier beleven aan alweer het vijfde deel in de reeks. De animaties zien er opnieuw goed uit en ook de stemacteurs leveren prima werk af. En uiteraard heeft boegbeeld Scrat (de maffe prehistorische eekhoorn met een obsessie voor eikels) ook weer een aanzienlijk aandeel.

20th Century Fox brengt de animatiefilm op een nette Blu-ray Disc op de markt. Het beeld staat in het formaat 2.40:1 en in 1080p op de schijf en het ziet er perfect uit! Dat mag je natuurlijk ook wel verwachten van een computer geanimeerde film, maar het mag toch eventjes genoemd worden. De 7.1 DTS-HD Master Audio soundtrack klinkt eveneens subliem. Desalniettemin moeten de Nederlands en Vlaams gesproken versies genoegen nemen met een DTS 5.1 geluidsspoor. Maar ook deze klinkt prima. De overgebleven ruimte op het schijfje is netjes opgevuld met interessante extraatjes zoals een special waarin men even stilstaat bij 14 jaar Ice Ag, trailers, bloopers en Scrat’s avonturen! Daaronder zijn reis naar de ruimte.

Met dank aan 20th Century Fox en Team Lewis voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2 thoughts to “Ice Age: Collision Course (2016) Blu-ray Disc recensie”