I See You (2019) recensie

Sinds kort is de horror/thriller I See You verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc en in de film van regisseur Adam Randall wordt een gezin geteisterd door bovennatuurlijke verschijnselen. Objecten die zonder verklaring op mysterieuze wijze zijn verplaatst en platenspelers die uit zichzelf beginnen te draaien, zijn nog de meest onschuldige activiteiten waar Jackie (Helen Hunt) en haar man Greg (John Tenney) mee te maken krijgen. Maar als ze op een avond hun zoon Connor (Judah Lewis) vastgeboden in de badkuip vinden, realiseren zij zich dat de vreemde gebeurtenissen in en rondom het huis een steeds kwaadaardigere vorm aannemen.

The element of surprise

Op het eerste gezicht lijkt I See You een simpele film over paranormale activiteiten. Een klopgeest of een demon die met zijn onheilspellende praktijken de gezinsleden de stuipen op het lijf jagen. Maar er is nog een interessante plotwending aanwezig die bepaalde zaken in een ander perspectief plaatsen. Uiteraard kan ik daar niet teveel over schrijven, want dan zou ik de verrassing verklappen. Maar dat het een interessante wending is, staat buiten kijf. Hoewel, de filmmaker wellicht een verkeerde keuze heeft gemaakt door al halverwege de film prijs te geven hoe de vork in de steel zit.

Slap slot

Door dit gegeven is de resterende film iets minder interessant. Nu probeert men nog wel met het doorontwikkelen van de karakters en hun complexe back stories de interesse van de kijker vast te houden, maar de spanning is toch grotendeels verdwenen. Het einde is dan ook wat slapjes hoewel, ook in de slotfase de kijker nog een kleine verrassing te wachten staat. Die meer inzicht geeft in de beweegredenen waarom de personages bepaalde keuzes maken of hebben gemaakt.

Gemengde gevoelens

Na afloop zijn er dan ook gemengde gevoelens. I See You begint ijzersterk en de verrassing is interessant. Maar na de onthulling gaat het bergafwaarts. Zeker op het gebied van de spanning terwijl een groot gebrek aan bloederige scènes een serieuze tekortkoming is voor een film die eveneens als horrorfilm wordt gecategoriseerd. Dat het acteerwerk goed is mag als een pluspunt worden gezien, maar alles bij elkaar opgeteld schiet I See You op net iets teveel fronten tekort. En dat is jammer.

SCORE: 6,5

I See You