I, Daniel Blake (2016) Blu-ray Disc recensie

I, Daniel BlakeDe lovende recensies van het drama I, Daniel Blake maakte mij nieuwsgierig naar de door Ken Loach geregisseerde film die werd bekroond met een Gouden Palm tijdens het filmfestival in Cannes. De tachtigjarige filmmaker neemt het in zijn films wel vaker op voor de arbeider die het slachtoffer is geworden van het onrecht dat hem of haar is aangedaan en ook in I, Daniel Blake uit hij zijn kritiek op het bureaucratische bijstandssysteem.

Van het kastje naar de muur

Stand-up comedian Dave Johns speelt de rol van Daniel Blake. Een timmerman die na een hartaanval noodgedwongen moet stoppen met werken en een uitkering krijgt. Terwijl zijn artsen hem waarschuwen dat hij het rustig aan moet doen acht de gezondheidsmedewerker van de sociale dienst hem fit genoeg om te gaan werken. Terwijl Daniel netjes het advies van zijn doktoren opvolgt belandt hij in de omslachtige molen van het bijstandssysteem waarin hij van het kastje naar de muur wordt gestuurd, noodgedwongen achter de computer moet gaan zitten om zijn aanvragen en bezwaren in te dienen en verplicht is om te solliciteren op vacatures die hij toch niet mag aannemen.

Een onwaarschijnlijke vriendschap

Het verhaal draait niet alleen om Daniel Blake, maar ook om lotgenoten zoals de alleenstaande moeder Katie. Een rol die meer dan uitstekend wordt gespeeld door Hayley Squires. Als Katie evenals Daniel door de onsympathieke medewerkers van de sociale dienst wordt afgesnauwd en uit het pan wordt gezet, neemt de timmerman het voor haar op. Met als resultaat dat hij eveneens het pand moet verlaten. Uiteindelijk ontstaat er een hechte vriendschap tussen de twee verschillende individuen die niet alleen ontzettend mooi, maar ook hartverscheurend is.

Emotionele rollercoaster

Het fenomenale acteerwerk is de sleutel tot het succes van I, Daniel Blake die dan ook inslaat als een bom. Ik voelde de boosheid opborrelen terwijl ik zag hoe Daniel moet vechten voor zijn centen en ook geen enkele vorm van hulp krijgt als hij zich staande probeert te houden in de voor hem onbekende gedigitaliseerde wereld. Maar met zijn gevatte opmerkingen en uitspattingen zorgt hij ook voor een beetje humor. Ondanks dat er ook de angst is dat Daniel wellicht iets teveel van zichzelf vergt, want het is overduidelijk dat de man lichamelijk absoluut niet in orde is.

Blu-ray Disc

Cinéart brengt het sociaal drama op een zeer nette Blu-ray Disc op de markt. Het beeld staat in het formaat 1.85:1 en in 1080p op de schijf en het ziet er perfect uit! Het Dolby Digital 5.1 geluidsspoor klinkt prima hoewel er slechts overwegend gebruik wordt gemaakt van de centerspeaker. Dit gezien het feit I, Daniel Blake nauwelijks muziek, maar veel dialogen bevat. Het bonusmateriaal bestaat uit audiocommentaar van regisseur Ken Loach en scenarioschrijver Paul Laverty en de 93 minuten documentaire Versus: Life and Films of Ken Loach waarin het leven en de films van tachtigjarige filmmaker uitgebreid aan bod komen.

Eindoordeel I, Daniel Blake

Ken Loach heeft een prachtige film gemaakt waarmee hij het opneemt voor de hardwerkende en eerlijke arbeider die wegens ziekte noodgedwongen een uitkering moet trekken en hij laat het niet om zijn kritiek te uiten op het bureaucratische geneuzel van de staat. Met hartverwarmende en hartverscheurende fragmenten pakt hij de kijker bij de strot hoewel dat ook de verdiensten zijn van Dave Johns en Hayley Squires die de rollen van Daniel Blake en Katie zeer overtuigend spelen. I, Daniel Blake is dan ook een prachtige en op sommige momenten komische film die na afloop in je hoofd blijft spoken, maar die er ook voor zorgt dat je bij de aftiteling even een traantje moet wegpinken. Ik heb dat in ieder geval wel gedaan.

Score: 9,0

Met dank aan Cinéart voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

6 thoughts to “I, Daniel Blake (2016) Blu-ray Disc recensie”

1. Ik was destijds ook geraakt door de maatschappelijke urgentie en die boosheid die je noemt herken ik wel een beetje. Prachtige film, al ligt de boodschap er misschien nét iets te dik bovenop. Politiek stelling innemen kan ook subtieler, dan maakt het op mij vaak meer indruk.

1. Dat is een groot schande inderdaad. Mijn punt was ook meer dat ik wat angstig was dat meer mensen zouden vinden dat de boodschap er wat dik bovenop ligt. Voor veel mensen is zoiets reden de problematiek te nuanceren, terwijl dit, zoals je zelf al terecht aangeeft, misselijkmakende realiteit is. Oók in Nederland.