I Am Your Father (2015) recensie

I Am Your FatherIk ben geen liefhebber van documentaires hoewel ik zo nu en dan Investigation Discovery kijk en ook geïnteresseerd ben in interessante verhalen. Als fan van de Star Wars-films kon ik de onlangs op Netflix verschenen documentaire I Am Your Father niet negeren! In de documentaire van de Spaanse filmmakers Toni Bestard en Marcos Cabotá staan de heren stil bij Dave Prowse, de voormalige body builder en de man achter het masker van het iconische filmfiguur Darth Vader.

Dave Prowse is Darth Vader

De documentaire geeft een unieke blik op het leven van David Prowse. Hoe hij als voormalige body builder zijn filmcarrière begon en hoe hij uiteindelijk in het kostuum van de ultieme schurk Darth Vader belandde. Maar de documentaire draait vooral om het ongelukkige huwelijk tussen de inmiddels 81-jarige acteur en Lucasfilm, de organisatie die tot op de dag van vandaag Prowse heeft beschuldigd van het lekken van belangrijke onthullingen aan de pers tijdens de opnames van The Empire Strikes Back en Return of the Jedi.

Onaangename verrassing tijdens de première

Op zijn beurt is ook Meneer Prowse niet te spreken over de handelswijze van de producers tijdens de opnames van Return of the Jedi. Terwijl de acteur 6 jaar geïnvesteerd had in het spelen van Darth Vader en al genoegen moest nemen met het feit dat James Earl Jones de Sith Lord van zijn stem zou voorzien, werd in het geheim met Sebastian Shaw de scène opgenomen waarin Darth Vader zijn masker afzet als hij stervende is. Tijdens de première kwam Dave Prowse pas tot de ontdekking dat hij vervangen was.

Rechtzetten van een aantal zaken

Met de documentaire I Am Your Father willen Bestard en Cabotá niet alleen de man achter het masker in het zonnetje zetten, maar ook een aantal zaken rechtzetten. De heren onderzoeken niet alleen wie destijds verantwoordelijk is geweest voor het lekken van de informatie, maar starten ook het project op om de scène in kwestie opnieuw op te nemen. Deze keer met Dave Prowse als de stervende Darth Vader die zijn masker afzet. Iets waar de acteur, die nog ieder weekend een conventie bezoekt als zijn gezondheid het toelaat, graag aan heeft meegewerkt.

Eindoordeel I Am Your Father

I Am Your Father is een prachtige documentaire over Dave Prowse die natuurlijk Darth Vader is! Zijn postuur, houding en manier van bewegen heeft Darth Vader de meest iconische schurk te allen tijde gemaakt en het is fijn om te zien dat de documentairemakers de inmiddels 81-jarige acteur in het zonnetje zetten en zijn naam zuiveren. Helaas heeft de scène waarin Prowse Sebsatian Shaw vervangt de productie niet gehaald, maar dat heeft er alles mee te maken dat Lucasfilm nooit toestemming heeft gegeven voor het filmen van deze scène. Desalniettemin is I Am Your Father een documentaire die meer dan de moeite waard is. Zeker voor de liefhebbers van Star Wars.