I Am Mother (2019) recensie

I Am MotherVorige maand verscheen de Netflix Original I Am Mother op de populaire streamingdienst en als liefhebber van Science Fiction films was ik enorm nieuwsgierig naar het werk van regisseur Grant Sputore. Die zijn dagelijkse brood verdient met het filmen van reclamespotjes, maar met I Am Mother zijn regiedebuut maakt in de filmwereld. Een gewaagde of juist een slimme zet van productiemaatschappij The Penguin Empire?

Na de uitbraak van een giftig virus sterft de mensheid uit. De enige activiteiten die plaatsvinden zijn die van een kunstmatige intelligentie in een ondergrondse bunker. Waar de robot niet alleen verblijft, maar waar ook duizenden menselijke embryo’s liggen opgeslagen. Wanneer het ontwaakt begint het met het proces om een vrouwelijke menselijke embryo te laten groeien en de machine voedt het meisje op als zijn eigen dochter. In haar tienerjaren begint het meisje belangrijke vragen te stellen en ze verlangt naar een leven buiten de bunker. Terwijl de robot haar ontmoedigt twijfelt het meisje aan diens goede bedoelingen. Vooral als er opeens een bezoeker voor de luchtsluis staat en bewijst dat de buitenlucht niet langer meer giftig is.

Naamloze personages
Er zijn een aantal films met naamloze personages. Vaak met een goede reden, maar ik vraag mij soms af of het niet gewoon luiheid is van de schrijver. Hoe moeilijk is het om de personages van een naam te voorzien vraag ik mij dan af. In I Am Mother bestaan de personages uit de robot die in de film moeder wordt genoemd, een dochter en een vrouw. Terwijl moeder van haar stem wordt voorzien door Rose Byrne, zijn het de talentvolle Clara Rugaard en de gerenommeerde actrice Hilary Swank die de rollen van de dochter en de vrouw vertolken. Vol overtuiging overigens dat de kwaliteit van het Science Fiction drama ten goede komt.

Bijzonder
I Am Mother is niet de typische Science Fiction film vol met geavanceerde ruimteschepen, een buitenaardse invasie en een vloedgolf aan special effects. Het is een ingetogen drama met elementen van een Science Fiction film waarin het verhaal en vooral de karakterontwikkelingen centraal staan. In een simpele doch futuristische setting wordt de relatie tussen mens en machine opnieuw uitgelicht terwijl de spanning voortkomt uit de vraag of de kunstmatige intelligentie wel te vertrouwen is. Wellicht een goed bedachte manier om de technische ontwikkelingen die gaande zijn aan de kaak te stellen. Dat is wat I Am Mother zo bijzonder maakt.

3.5