Hustlers (2019) recensie

Hustlers_ps_1_jpg_sd-lowToen ik een jongetje was had ik een crush op Jennifer Lopez. Een prachtige en talentvolle vrouw die in haar videoclips sexy was, maar in haar films iets terughoudender was in het dragen van weinig verhullende kleding. Daar kwam vorig jaar verandering in toen zij de hoofdrol kreeg in het op waarheid gebaseerde misdaaddrama Hustlers. Waarin zij de rol van stripper en meesteroplichter Ramona speelt. Al bij de introductie van het personage geeft ze op het podium van een stripclub een mooie show. Een fraaie start van een film die meer te bieden heeft dan mooie actrices die in sexy pakjes rond dansen.

Op waarheid gebaseerd
Het verhaal is gebaseerd op het artikel ‘The Hustlers at Scores: The Ex-Strippers Who Stole From (Mostly) Rich Men and Gave to, Well, Themselves’ dat door journaliste Jessica Pressler werd geschreven en in 2015 werd gepubliceerd in New York Magazine. De titel laat weinig tot de verbeelding over en geeft in één zin weer waar de film over gaat. Strippers die in een exclusieve nachtclub rijke zakenmannen entertainen, maar na de crash in 2008 andere manieren moeten vinden om een inkomen te genereren. Normale baantjes in kledingzaken en clubs leveren te weinig op en daarom besluit een groepje van voormalige strippers om rijke mannen te drogeren en te beroven.

Acteerwerk
Voor de hoofdrollen werden Constance Wu en Jennifer Lopez gestrikt en beiden actrices spelen de rollen van de sexy oplichters Destiny en Ramona voortreffelijk. Hoewel Jennifer Lopez toch iets meer uitblinkt in de rol van het brein achter de operatie om rijke zakenmannen op te lichten. Inmiddels de 50 gepasseerd, maar nog altijd een ongelofelijke mooie vrouw die in Hustlers regelmatig in sexy lingerie laat zien dat ze het dansen niet is verleerd. Maar het blijft bij sexy beelden. Blote lichamen worden evenals de smerige praktijken die zich in de privé kamers van de stripclub afspelen niet in beeld gebracht. Zo blijft regisseuse Lorene Scafaria keurig binnen de lijntjes.

Focus op het verhaal
De focus ligt dan ook op het bijzondere verhaal dat zeer duidelijk wordt verteld. Het is te danken aan het overtuigende acteerwerk, maar ook aan de sfeervolle decors en de opzwepende soundtrack met bekende nummers uit de jaren ’90 dat Hustlers onderhoudend genoeg is. Ondanks dat heeft de film een aantal dode momenten waar je als kijker even doorheen moet worstelen terwijl het lastig is om mee te leven met de brutale vrouwen die steeds sluwer worden in hen praktijken om mannen geld afhandig te maken. De oppervlakkigheid en liefde voor geld en spullen druipt er van af en het is dan ook maar goed dat zij tegen de lamp zijn gelopen en zijn bestraft voor hun misdaden. Misdaad loont niet.

Hustlers is nu verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc. Met dank aan Remain In Light voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

3