The Grinch

How the Grinch Stole Christmas (2000) recensie

The GrinchIn 2000 is de Kerstfilm How the Grinch Stole Christmas verschenen, een film waarin Jim Carrey als de verbitterde Grinch de kijker liet beven. Maar wel met een lach en een traan, maar waar komt zijn haat voor het Kerstfeest vandaan? Gebaseerd op het boek van Dr. Seuss, daarom schrijf ik deze recensie in rijm, ja het is heus.

In een klein dorpje leven de Who’s harmonieus samen en ze zijn dol op het Kerstfeest en op lampjes voor de ramen. Maar op de berg nabij het dorp woont een akelig figuur, met een ongekende haat voor het Kerstfeest en hij is ook obscuur. Het is de Grinch die alles aan het Kerstfeest haat, hij terroriseert de Who’s dan ook regelmatig, in zijn smerige gewaad. Maar de kleine Cindy Lou, zo warm en klein, nodigt de Grinch uit voor het jaarlijkse Kerstfestijn. Zal de Grinch de uitnodiging accepteren en van zijn berg komen, of maakt hij abrupt een einde aan Cindy Lou’s warme dromen?

De rol van de Grinch is Jim Carrey op het lijf geschreven en de komiek doet het dan ook fantastisch en enorm gedreven. Hij kruipt in de huid van het personage en is tot onherkenbaar vermomt, en het is dan ook een groot feest wanneer hij in beeld komt. Met zijn uitstekende vertolking zorgt hij voor enorm veel lol, vooral als hij met zichzelf in discussie gaat in zijn smerige hol. Het kinderboek komt dan ook echt tot leven in deze sfeervolle prent, en is enorm leuk, ook als je het boek niet kent.

How the Grinch Stole Christmas is een sfeervolle Kerstfilm waarin alles klopt, maar ook een film waarin Jim Carrey met zijn grappen en grollen niet stopt. Door de mooie effecten en het sfeervolle verhaal, is alles aan de film dan ook pracht en praal. Een film die tijdens de Kerst niet mag ontbreken, ga deze dan ook snel zien als je The Grinch nog niet hebt gekeken.

4