House of Fears

House of Fears (2007) recensie

Spookhuizen worden steeds populairder. Vooral in oktober, de maand van griezelen en gruwelen, worden deze speciale uitgaansgelegenheden goedbezocht. Een huis vol met akelige taferelen en acteurs die in kostuum de bezoekers de stuipen op het lijf jagen. Als bezoeker moet je dan ook zenuwen van staal hebben om het griezelavontuur te overleven. Maar het gezelschap in de horrorfilm House of Fears moet ook overlevingsinstinct hebben om een ongepland bezoek aan een spookhuis te overleven.

De avond voor de opening van een spookhuis besluit een groep tieners om naar binnen te glippen voor wat vertier. Eén van de jongens werkt parttime voor het spookhuis en hij kan het dan ook niet laten om zijn vrienden goed te laten schrikken. Het huis zit vol vernuftige special effects die de bezoeker de stuipen op het lijf jaagt. Maar de avond neemt een wending als er een lijk opduikt en de ongenodigde bezoekers één voor één het doelwit worden van een moordlustige bewoner.

Horror clichés

Het is iets waar iedere maker van een horrorfilm mee te maken krijgt. De horror clichés zoals angstaanjagende karakters die uit het niets verschijnen, deuren die uit zichzelf openen of sluiten en natuurlijk rondborstige dames die puur op uiterlijk zijn gecast. Wees gerust, want regisseur Ryan Little maakt zich overal schuldig aan. En dat is oké! In een film zoals House of Fears hoort het thuis. Het is dan ook een horrorfilm met weinig inhoud, maar met een overdaad aan bloederige scènes.

Verstand op 0

De titel ‘Braindead’ had de film niet misstaan, want het is echt een film waarbij je met gemak het verstand op nul kan zetten. Al gaat dat automatisch. Maar het is ook een horror waarbij je lekker met een zak chips in je hand achterover kan leunen. Laat al die bloederige momenten maar komen, want van het acteerwerk of een goed uitgewerkt verhaal hoeft House of Fears het niet te hebben. En toch is het ontzettend vermakelijk. Door het hoge tempo en al dat dood en verderf wordt de liefhebber van het genre op zijn wenken bedient en daar is uiteindelijk toch ook waar het om draait.

House of Fears

Waardering: 2 uit 5.