House of Cards – Seizoen 4 (2016) recensie

House of Cards - Seizoen 4Misschien verklaar je mij voor gek, maar ik ben inmiddels klaar met het vierde seizoen van de fantastische televisieserie House of Cards dat afgelopen vrijdag op Netflix verscheen. De cliffhanger van het derde seizoen maakte mij enorm nieuwsgierig naar het vervolg dat weer even intrigerend is als de eerste seizoenen van de door Beau Willimon bedachte serie. Ik zat vanaf de eerste aflevering, waarin de race om de nominatie voor de Presidentsverkiezingen in volle gang is, aan de buis gekluisterd en ik kon ook niet meer stoppen met kijken. Enfin, daar is een luie zaterdag toch voor? Ik probeer in mijn recensie van House of Cards – Seizoen 4 niets te verklappen, maar lees niet verder als je er echt zeker van wilt zijn dat je niets te weten komt over de Netflix Original.

In het vierde seizoen keert Kevin Spacey terug als de geraffineerde President van de Verenigde Staten Frank Underwood en de acteur speelt deze rol opnieuw fenomenaal. Frank Underwood is misschien wel één van de meest gewiekste en gevaarlijkste personages die ooit in een film of een televisieserie is verschenen. We weten inmiddels waar hij toe in staat is, maar de acties die hij uitvoert om zijn snode plannen te verwezenlijken komen telkens weer als een donderslag bij heldere hemel. Niet alleen zijn tegenstanders, maar ook de kijkers zien hem niet aankomen. Met hulp van zijn vrouw Claire (Robin Wright), die ook geen haar beter is dan haar doortrapte echtgenoot, weet hij iedereen in zijn omgeving te manipuleren om er zelf beter van te worden. En dat allemaal onder het motto om de Verenigde Staten en haar inwoners te helpen.

Underwood doorbreekt dan ook weer met regelmaat de vierde wand om de kijker deelgenoot te maken van zijn sluwe plannetjes om zijn positie in het Witte Huis te behouden. Dat zijn de momenten waarbij ik altijd in de lach schiet, want als fan van House of Cards sta je volledig achter zijn plannen en het is heerlijk om deze baas aan het werk te zien. Ondanks dat hij allesbehalve sympathiek en barmhartig is. Maar hij heeft het zeker niet makkelijk, want zijn vijanden liggen continu op de loer. De democratische Presidentskandidaat Heather Dunbar (Elizabeth Marvel) doet er alles aan om de campagne van haar tegenstander om zeep te helpen terwijl de Republikeinse gouverneur Will Conway (Joel Kinnaman) met een agressieve campagne de aandacht van de stemmers opeist. Maar geloof mij, er zijn grotere problemen die Frank moet oplossen.

In het vierde seizoen keren een aantal personages uit de voorgaande seizoenen terug, zoals de vasthoudende verslaggever Tom Hammerschmidt (Boris McGiver), de voormalige President van de Verenigde Staten Garrett Walker (Michel Gill) en terreinknecht Freddy (Reg E. Cathey). Hoe en waarom ga ik natuurlijk niet verklappen, maar ik kan wel vertellen dat Frank aardig onder druk komt te staan. Ook in zijn directe omgeving is er nauwelijks ruimte om zijn verdediging te laten zakken, want zelfs zijn eigen vrouw en haar kersverse assistente LeAnn Harvey (Neve Campbell) hebben een dubbele agenda. House of Cards – Seizoen 4 zit dan ook weer vol met interessante plotwendingen en intriges die de kijker op het puntje van zijn of haar stoel houdt. En dat is niet alleen te danken aan het uitstekende acteerwerk van de genoemde hoofdrolspelers, maar ook aan de wijze waarop men het in beeld brengt.

De gangen van het Witte Huis, de Oval Office, de Situation Room en de Persruimte zijn allemaal tot in het kleinste detail nagebouwd. Tenminste, dat denk ik, omdat ik natuurlijk niet weet hoe deze locaties er in het echt uitzien. Desalniettemin heb je als kijker continu het gevoel dat je een echte overheid aan het werk ziet terwijl de Presidentskandidaten zich een slag in de rondte werken om zieltjes te winnen. Ook deze zogenaamde Events zijn realistisch in elkaar gezet. Maar het succes komt grotendeels voort uit het overtuigende acteerwerk. Nieuwkomers Joel Kinnaman en Neve Campbell doen het uitstekend, maar ook de vaste waarden, zoals Kevin Spacey, Robin Wright en Michael Kelly, spelen de rollen van Frank en Claire Underwood en Chief of Staff Douglas zeer overtuigend. Hier vierde seizoen dat 13 afleveringen van ongeveer 50 minuten telt, is dus evenals zijn voorgangers een topseizoen. Ik schreef eerder dat seizoen 3 iets milder is dan de eerste delen, maar ik kan je beloven dat House of Cards – Seizoen 4 weer terugkeert naar het niveau van de eerste seizoenen. En nu begint het wachten op het vijfde deel dat ongetwijfeld in de eerste maanden van 2017 verschijnt.

5