House of Cards - Seizoen 5

House of Cards – Seizoen 5 (2017) recensie

De releasedatum van het vierde seizoen van House of Cards was vorig jaar erg gunstig waardoor ik lekker kon bingewatch-en en een heel seizoen binnen een dag er doorheen kon jagen. Dat is dit jaar niet gelukt. Sterker nog, afgelopen zondag heb ik pas de eerste afleveringen van het vijfde seizoen van een van mijn favoriete series kunnen kijken. Maar ieder vrij moment greep ik aan om House of Cards – Seizoen 5 op te zetten en inmiddels ben ik (helaas) klaar met de 13 afleveringen van circa 55 minuten.

In het vijfde seizoen gaat de strijd tussen President Francis Underwood (Kevin Spacey) en gouverneur Will Conway (Joel Kinnaman) onverbiddelijk door. De verkiezingen naderen en Francis heeft in de peilingen toch een flinke achterstand op de oud-oorlogsheld. Met zijn vrouw Claire (Robin Wright) aan zijn zijde als zijn running mate, probeert Frank samen met zijn loyale Chief of Staff Doug (Michael Kelly) en LeAnn Harvey (Neve Campbell) de verkiezingen naar zijn hand te zetten. En ook deze keer doorbreekt hij regelmatig de vierde wand om de kijker deelgenoot te maken van zijn smerige plannetjes.

Het verhaal neemt halverwege het seizoen een andere wending en het slot is ergens voorspelbaar. De inmiddels doorgewinterde kijker weet inmiddels wel hoe ver Francis gaat om zijn presidentschap veilig te stellen en dat maakt het vijfde seizoen wellicht iets te voorspelbaar. Toch zijn er een aantal spannende momenten en plotwendingen die voor verrassingen zorgen en is het opnieuw iedere minuut genieten van de fantastische serie die uitblinkt in prachtige decors, een sterk verhaal en fenomenale acteerprestaties.

Kevin Spacey is opnieuw in zijn nopjes als de sluwe en levensgevaarlijke Francis Underwood hoewel hij in het vijfde seizoen zijn schermtijd moet delen met personages die zich verder ontwikkelen. Vooral Robin Wright begint nu haar rol in de serie te claimen als Claire. De wolf in schaapskleren die geen haar beter is dan haar echtgenoot en haar zinnen heeft gezet op een glansrijke carrière in het Witte Huis. Maar ook personages zoals LeAnn Harvey (Neve Campbell) en nieuwkomer Jane Davis (Patricia Clarkson) eisen de aandacht op.

Het staat als een paal boven water dat men de goede ontwikkelingen in het vierde seizoen doorzet en dat House of Cards – Seizoen 5 kwalitatief net zo goed is als de voorgaande delen. De Netflix Original behoort dan ook nog steeds tot een van mijn favorieten. Ondanks dat het verhaal ditmaal iets te voorspelbaar is. Toch eindigt de serie weer op briljante wijze dat het wachten op het zesde seizoen haast ondraaglijk maakt. Enfin, we zullen wel moeten. Maar een ding is zeker dat ik nu al met veel plezier uitkijk naar het nieuwe deel. Nu eerst maar verder met nog zo’n briljante Netflix Original, Orange is the New Black – Seizoen 5.

Score: 9,0

Een gedachte over “House of Cards – Seizoen 5 (2017) recensie