Host (2020) recensie

Wat is 2020 toch een maf jaar. Veel mensen moesten opeens vanuit huis werken en via applicaties, zoals Zoom in contact blijven met vrienden, familie en collega’s. Daarnaast werden de mensen door de lockdown geforceerd om innovatief te zijn, want hoe vermaak je jezelf als je in huis opgesloten zit? De vriendinnen in de horrorfilm Host bedenken een geweldig plan om via Zoom een seance te organiseren, maar of dat nu zo’n goed idee is?

Seance op afstand

Tijdens de coronacrisis besluit een groep vriendinnen om via Zoom in contact te blijven. Om de saaie lockdown te doorstaan organiseert één van hen een seance. Onder toezicht van een medium roepen de vriendinnen een geest op. Maar wat als een grapje begint, eindigt in een verschrikkelijke nachtmerrie. Als de verbinding van de medium plotseling stopt en de meiden één voor één belaagd worden door een kwaadaardige entiteit. Terwijl Zoom alles vastlegt en weergeeft hoe meedogenloos de geest daadwerkelijk is.

Innovatief

Host is een innovatieve film. Een film die volledig door de webcam van één van de personages wordt vastgelegd is al eerder gedaan, maar nog niet eerder werd het publiek betrokken bij het avontuur. Alsof je zelf bent ingelogd met Zoom en deelneemt aan de helse get together. De film is gebaseerd op een korte film van regisseur Rob Savage, die voor de lol tijdens een vergadering met zijn vrienden net deed alsof hij werd aangevallen door een geest. Door de populariteit van het online filmpje besloot hij om er een avondvullende horrorfilm van te maken.

Spannend

Daarnaast is Host een film die inspeelt op de actualiteiten, want we hebben nog steeds te maken met een (gedeeltelijke) lockdown en we moeten ons houden aan de spelregels die bij social distancing horen. Maar Host is ook ontzettend spannend en op veel momenten zelfs angstaanjagend te noemen. Je leeft mee met de dames die prima acteren en hun reacties op de choquerende aanvallen van de entiteiten lijken authentiek. Terwijl de regisseur de schrikmomenten zorgvuldig heeft geplaatst en de kijker zo nu en dan laat opspringen. Ook de visuele effecten zijn overtuigend en intens. Host is dan ook een absolute aanrader voor eenieder die een spannende horrorfilm wel kan waarderen.

Waardering: 3.5 uit 5.
Host