Historia de un Clan

Historia de un Clan (2016) DVD recensie

Als liefhebber van waargebeurde crime stories keek ik met plezier uit naar het recensie-exemplaar van de Argentijnse miniserie Historia de un Clan. In 11 afleveringen van circa 40 minuten maakt de kijker kennis met de familie Puccio. Een ogenschijnlijk normaal gezin dat een luxe levensstijl kent, maar door het einde van de militaire dictatuur aan het begin van de jaren ’80 niet meer de financieën heeft om deze vast te houden. En het is aan de autoritaire vader Arquímedes (Alejandro Awada) de taak om een nieuwe business te vinden waarmee hij zijn vrouw, zoons en dochters de levensstijl kan bieden die zij jarenlang hebben ervaren.

Samen met zijn vrienden besluit hij om welgestelde mensen te ontvoeren om zo losgeld te kunnen eisen en een flink bedrag aan inkomsten te kunnen opstrijken. In zijn waanzinnige plan om de slachtoffers in zijn eigen huis op te sluiten in de kelder sleurt hij zijn gezin mee de afgrond in. Zijn zoons Alejandro (Chino Darín) en Daniel (Nazareno Casero) worden gedwongen om mee te werken terwijl zijn vrouw Epifanía (Cecilia Roth) en dochters Silvia (María Soldi) en Adriana (Rita Pauls) de vreemde geluiden en de constante aanwezigheid van Arquímedes’ mysterieuze vrienden rondom het huis proberen te negeren.

Regisseur Luis Ortega brengt het indrukwekkende en waargebeurde verhaal over de criminele activiteiten van de familie Puccio mooi in beeld. Als kijker heb je het gevoel dat je in de jaren ’80 aanwezig bent en een onderdeel bent van de familie Puccio die onder leiding van de tiran Arquímedes zich schuldig maakte aan ontvoeringen met een fatale afloop. Deze gebeurtenissen worden dan ook bestempeld als de bloederigste ontvoeringen die aan het begin van jaren ’80 in Argentinië hebben plaatsgevonden en deze zaak kreeg dan ook veel media aandacht. En een aantal van de originele beelden zijn dan ook terug te zien in deze onderhoudende miniserie.

De jaren ’80 vibe is overduidelijk aanwezig. Mede te danken aan Ortega’s goede oog voor details, maar ook aan de authentieke decors. Het huis van de Puccio-familie is dan ook tot in de details nagebouwd en ook de ouderwetse voertuigen ontbreken niet. Daarnaast is het acteerwerk van de hoofdrolspelers uitstekend te noemen. Ondanks dat het even wennen is aan de vreemde taal en dat je als kijker genoodzaakt bent om de ondertiteling te lezen (tenzij je de taal spreekt natuurlijk). Vooral Alejandro Awada speelt de rol van de strenge vader en krankzinnige crimineel Arquímedes voortreffelijk terwijl ook Chino Darín overtuigt in de rol van de lokale sportheld Alejandro Puccio.

Historia de un Clan is een mooie en indrukwekkende miniserie die sinds kort verkrijgbaar is op DVD. De 4-disc box is een nette uitgave met een goede beeld- en geluidskwaliteit hoewel het ontvermijdelijk is dat er zo nu en dan wat ruis te bespeuren is. Het mag verder geen naam hebben, want het doet verder geen afbreuk aan het kijkplezier.

Met dank aan Cinemien voor het DVD recensie-exemplaar.

De serie is in HD te bekijken via historiadeunclan.nl.

2 gedachten over “Historia de un Clan (2016) DVD recensie