His House

His House (2020) recensie

His HouseNetflix timmert nog altijd hard aan de weg om een solide aanbod van originele content aan te bieden en tot op heden slagen zij daar prima in. Hoewel, de kwaliteit van de zogenaamde Netflix Originals wel wisselend is. Toch geef ik de films die zij uitbrengen een eerlijke kans, want het kan zomaar zijn dat er een pareltje tussenzit. Ondanks dat His House niet de beste Netflix Original is, die ik tot op heden heb gezien, is de film van regisseur Remi Weekes de moeite waard.

Bol (Sope Dirisu) en Rial (Wunmi Mosaku) zijn uit hun geboorteland gevlucht en vinden onderdak in Engeland. Waar ze door de strenge immigratieregels met pijn en moeite een woning vinden. Een bouwvallig huis dat tot overmaat van ramp niet in één van de meest florerende wijken staat. Maar dat zijn niet de enige problemen waar het koppel mee te maken krijgt. De vreemde gebeurtenissen in en rondom het huis stapelen in rap tempo op. Terwijl Bol regelmatig wordt bezocht door een meisje dat zich in de muur van de woning schuilhoudt.

His House is een drama/horror waarin Bol en Rial vechten voor een stabiele toekomst en paranormale activiteiten voor onrust zorgen. De film bevat een aantal zeer angstaanjagende momenten, die zelfs de verfende liefhebber van het horrorgenre kippenvel bezorgen. Met subtiele geestverschijningen en zorgvuldig geplaatst ‘jump scores’, creëert Weekes een film die onder je huid gaat zitten. Terwijl het acteerwerk van Dirisu en Mosaku goed te noemen is en dat draagt bij aan de kracht van His House. Je gelooft namelijk echt dat het stel niet alleen teneergeslagen is door de behandeling die zij ontvangen, maar ook angstig zijn voor de vreemde gebeurtenissen in hun kersverse woning.

Het verhaal is interessant doch fel bekritiseerd. In een tijd waarin Black Lives Matter de volle aandacht krijgt, zijn velen van mening dat men het er iets te dik bovenop legt in His House. Waarin de onrechtmatige behandeling van immigranten door overheden aan de kaak wordt gesteld, maar ik vind dit een toevalligheid. Zeker wanneer de puzzelstukjes op hun plaats vallen en het duidelijk wordt waarom Bol en Rial worden geterroriseerd door angstaanjagende geestverschijningen. Door wat zij hebben gedaan om hun land te kunnen ontvluchten, begrijp je veel beter waarom de hoofdprotagonisten in een dergelijke penibele situatie zitten. En aan het einde van de rit kan je alleen maar concluderen dat het eigen schuld, dikke bult is.

3