High Life (2018) recensie

High-Life_ps_1_jpg_sd-lowIn traditionele Science Fiction films staan onmogelijke missies in de ruimte wel vaker centraal. Een missie om de mensheid te redden, een bijzondere fenomeen te onderzoeken of om een nieuwe verblijfplaats te vinden als het einde van de wereld nadert. De Engelstalige productie van de eigenzinnige regisseuse Claire Denis is een Science Fiction film, maar allesbehalve traditioneel. Niet voor iedereen geschikt en controversieel. Waarin een bijzondere vader-dochter relatie, lust en een voortplantingsexperiment centraal staan.

Op een krakkemikkig ruimteschip verblijft Monte (Robert Pattinson) met zijn 14 maanden oude dochtertje. Terwijl hij met vindingrijke oplossingen de faciliteiten aan boord en rondom het schip probeert op te lappen, drijven zij steeds dieper de ruimte in. Richting een zwart gat waar niet aan te ontsnappen valt. De duidelijk zichtbaar depressieve vader doet er alles aan om voor zijn dochtertje te zorgen en hij denkt vaak terug aan zijn leven op Aarde. Aan de misdaden waar hij verantwoordelijk voor is en die ervoor hebben gezorgd dat hij deze enkele reis moet ondernemen.

Van pretty boy naar koelbloedige crimineel
Robert Pattinson is in de afgelopen jaren volwassen geworden. De meeste filmliefhebbers kennen hem uit de Twilight Saga waarin hij de rol van vampier Edward Cullen speelt, maar hij is niet langer meer de pretty boy die het hart van menig meisje verovert. Met serieuzere rollen timmert hij hard aan de weg om als acteur serieus te worden genomen. Met de rol van Monte tapt hij dan ook uit een ander vaatje. Met behulp van make-up en zijn goede acteerwerk transformeert hij in een koelbloedige crimineel. Vanaf de eerste scene heb je dan ook het idee dat er iets niet helemaal in de haak is met de zorgzame vader.

Gevangenis
Het duurt lang voordat we als kijker meer informatie krijgen over de hoofdprotagonist en waarom hij samen met een baby op een verlaten ruimteschip verblijft. Een handige truc om de aandacht van het publiek vast te houden, want feitelijk gebeurt er verder niets. Je wilt weten wie Monte is en waarom hij daar is. Met flashbacks laat Denis zien hoe het leven op het ruimteschip was voordat de bemanningsleden één voor één overleden. Vaak door geweld om het leven gebracht. Het blijkt dan ook dat Monte evenals zijn medepassagiers een ter dood veroordeelde misdadiger is die zich vrijwillig heeft opgegeven voor dit experiment.

Taboe
Nog vreemder is het verhaal over het experiment dat gaande is. Hoewel de misdadigers gedoemd zijn om elkaar in het gareel te houden, is er een medische arts aanwezig die met haar obsessie voor voortplanting de meest vreemde experimenten uitvoert. In ruil voor wat lekkers uit het medicijnkastje staan de mannelijke bemanningsleden één voor één hen lichaamssappen af terwijl de vrouwen kunstmatig geïnsemineerd worden als ze ’s nachts vastgeketend op hun bed liggen. En dan nog maar te zwijgen over de vreemde sekskamer die op het laagste niveau van het ruimteschip aanwezig is. Het zijn de momenten waarop ik even achter de oren krab, maar Denis had wel een duidelijke boodschap voor ogen. Het is dan ook jammer dat deze boodschap niet helemaal goed overkomt en High Life helaas niet geclassificeerd wordt als een hoogstaand Science Fiction drama.

Met dank aan Remain In Light voor het DVD recensie-exemplaar.

2