HEOS by Denon multi-room surround system

Review HEOS by Denon draadloos surround systeem

Filmliefhebbers willen de ultieme filmbeleving. Daarom gaan zij ook naar de bioscoop waar je het beste beeld en geluid kunt ervaren. Desalniettemin kun je ook thuis het bioscoopgevoel creëren. Met LED-televisies die kwalitatief steeds beter worden en home cinema oplossingen bouw je binnen een mum van tijd een thuisbioscoop. Het enige wat misschien nog ontbreekt is de geur van versgebakken popcorn, maar zelfs daar is een mouw aan te passen. Nu bestaat de mogelijkheid om surroundgeluid in je woonkamer te creëren al een geruime tijd, maar de technologie staat niet stil.

Vooruitstrevende technologie

In het verleden was het zoeken naar de juiste combinatie van een receiver met speakers en dan nog maar te zwijgen over het juist afstellen van de set. Met een flink aantal dozen en meters aan luidsprekerkabel kwam de consument thuis met geen flauw benul waar te beginnen. Fabrikanten speelden handig in door complete home cinemasets met geïntegreerde DVD of Blu-ray speler op de markt te brengen, maar de ergernissen bleven bestaan. Maar de techniek ontwikkelt en inmiddels zijn de zorgen over meterslange kabels over je vloer en het niet kunnen vinden van de juiste surround opstelling verdwenen!

Draadloos gemak

HEOS by Denon heeft een compleet draadloos en multifunctioneel geluidssysteem ontwikkeld voor consumenten die op zoek zijn naar een goede vervanging van het in de regel kwalitatief mindere geluid wat de LED-televisie produceert, een systeem waarmee zij in meerdere kamers naar hun favoriete muziek kunnen luisteren of een surround systeem om films en series zoals in de bioscoop te beleven. Het voordeel van het HEOS by Denon geluidssysteem is dat deze naar eigen wens samen te stellen is. Het assortiment is veelzijdig en bestaat uit een soundbar, subwoofer en verschillende (surround) speakers.

Vorige week stond de koerier op de stoep met een flink aantal dozen en ik ging aan de slag met een 5.1 geluidssysteem dat bestaat uit de draadloze HEOS bar, de HEOS subwoofer en de HEOS 3 HS2 surround luidsprekers. Een compleet draadloos systeem hoewel de luidsprekers op het lichtnet aangesloten moeten worden en de soundbar als aansturende unit van de surround oplossing met de televisie verbonden moet worden. Door middel van een HDMI-kabel of een optische kabel.

Wat zit er in de doos

Laten we eerst de dozen uitpakken en de speakers plaatsen. Het eerste wat mij opvalt is dat de set meer dan compleet wordt aangeleverd. Alle benodigde kabels zijn aanwezig om het systeem aan te sluiten en te configureren door gebruik te maken van een handige app op een tablet of smartphone. Daar volgt later meer informatie over. Bij de soundbar wordt een HDMI-, optische, AUX- en netwerkkabel, afstandsbediening en beugeltjes meegeleverd terwijl bij de subwoofer en surround luidsprekers alleen de AUX- en netwerkkabels aanwezig zijn. Alle dozen bevatten een handige en beknopte handleiding die uitlegt hoe er verbinding met het netwerk gemaakt kan worden en hoe de set geconfigureerd moet worden. Simpel en eenvoudig wat een hoop puzzelwerk en frustraties voorkomt.

Positioneren en de handige HEOS-app

De HEOS by Denon soundbar wordt bij, onder of boven de televisie geplaatst terwijl de surround luidsprekers zich op oorhoogte achter het zitgedeelte bevinden. De subwoofer wordt naast de televisiekast of naast een bankstel geplaatst. De positionering van deze speaker is niet belangrijk hoewel deze zich in het denkbeeldige kader van de surround opstelling moet bevinden. De afbeelding hierboven maakt dit visueel duidelijk. Na plaatsing is het tijd om de handige HEOS-app te installeren op een smartphone of tablet, want de draadloze speakers moeten wel met elkaar over het thuisnetwerk communiceren om het juiste geluid te produceren.

Het is eerst noodzakelijk om de speakers toe te voegen aan het thuisnetwerk. De luidsprekers worden één voor één met de AUX-kabel op de smartphone aangesloten om vervolgens via de app de luidspreker toe te wijzen aan het thuisnetwerk. Eenmaal toegevoegd kun je de speakers toevoegen aan het geluidssysteem. Het advies is dan ook om te beginnen met de soundbar die als aansturende unit van het systeem functioneert. Vervolgens kunnen de subwoofer en surround luidsprekers met de hierboven beschreven methode toegewezen worden aan het netwerk en het geluidssysteem. Het gaat zo eenvoudig met de app dat het installeren van de set nog geen 30 minuten in beslag neemt!

In de app zijn er veel mogelijkheden om de speakers naar wens in te stellen. Met de digitale equalizer zijn de bass en treble tonen in te stellen terwijl er ook een mogelijkheid is om voor een movie surround of muziek modus te kiezen. Daarnaast is er een mogelijkheid om de set automatisch de spraak te laten verbeteren (handig voor als je het idee hebt dat de omgevingsgeluiden in een film, serie of televisieprogramma de dialogen overstemmen), maar je kunt ook via diensten zoals Spotify en Deezer muziek streamen!

Multifunctionele soundbar

Ik heb ervoor gekozen om het geluidssysteem niet met de meegeleverde netwerkkabel, maar met WiFi te verbinden en dat werkt prima! Zoals omschreven zijn er verschillende mogelijkheden om de soundbar aan te sluiten op de televisie en ik heb ervoor gekozen om deze met een HDMI-kabel te verbinden. De HEOS bar heeft de mogelijkheid om niet alleen het geluidsignaal te verwerken, maar ook om het beeldsignaal door te zetten naar het scherm. Daarom heb ik ook alle apparaten zoals de digitale ontvanger van KPN en de PlayStation 4 spelcomputer, met een HDMI-kabel aangesloten op de soundbar.

Ik heb de soundbar eerst aangesloten met een optische kabel, maar in vergelijking klinkt de verbinding met een HDMI-kabel een stuk voller en daarmee beter. Het advies is dan ook om voor deze oplossing te kiezen. Je kunt tot 4 apparaten met een HDMI-kabel op de soundbar aansluiten en het apparaat ondersteunt de nieuwste technologieën zoals Dolby TrueHD, DTS-HD Master, Dolby Digital en Dolby Digital plus. Iedere variatie van een dergelijk geluidsspoor wordt automatisch omgezet naar de juiste weergave. Als voorbeeld noem ik het DTS-HD Master Audio 7.1 geluidsspoor dat op de Blu-ray Disc van Star Wars: The Force Awakens staat. Het signaal is zodanig omgezet dat je met het 5.1 surround systeem van HEOS by Denon alsnog het gevoel hebt dat je zelf in de Millennium Falcon rondvliegt en het opneemt tegen de krankzinnige Kylo Ren en de First Order.

Met maar liefst 6 bass/middentoners en 3 tweeters produceert de HEOS by Denon soundbar een geweldig geluid. Zowel voor films als muziek is deze 110cm lange, 14,8cm hoge en 72cm diepe soundbar uitermate geschikt! Handige functionaliteiten zoals de draadloze verbinding met het WiFi-netwerk en Bluetooth zorgen ervoor dat je altijd wel een mogelijkheid hebt om te genieten van een film, je favoriete playlist op een van de muziekdiensten of jouw favoriete internetradiostation!

Subwoofer creëert een extra dimensie

Hoewel de HEOS bar een goed laag produceert, wil je bij het kijken van films uit je stoel geblazen worden. Voor een extra dimensie heb je dan de HEOS subwoofer nodig. Een kast van 40,4cm hoog, 17,15cm breed en 43,84 cm diep die je zowel horizontaal als verticaal kunt plaatsen. Aan boord twee krachtige drivers en een klasse D versterker om een mooi vol doch goed gedoseerd laag te produceren. Evenals de HEOS bar te verbinden met een netwerkkabel of via Wi-Fi en met behulp van de app te reguleren. Hoewel er ook op de speaker bedieningsknoppen aanwezig zijn om meer of minder bass te laten klinken en om het apparaat op mute te zetten.

Ultieme filmbeleving met surround sound

Filmliefhebbers die ook graag thuis een filmpje kijken dromen van een mooi surround systeem. Met twee draadloze HEOS 3 HS2 luidsprekers kun je de set volledig surround maken en genieten van de bombastische actiescènes en betoverende soundtracks. Met twee actieve full-range drivers produceren deze speakers een uitstekend geluid! En ze kunnen veel meer dan alleen ondersteuning bieden aan de HEOS bar en subwoofer en het surround effect creëren.

Dat is dan ook het voordeel van het HEOS by Denon geluidssysteem! Door het compacte design (12,8cm hoog, 27,5cm breed, 15,6cm diep) kun je de luidspreker eenvoudig verplaatsen en bijvoorbeeld als draadloze (Bluetooth) speaker in je slaapkamer, woonkamer, kantoor en keuken gebruiken. Daar heb je de soundbar en subwoofer dan niet voor nodig! Alleen een device die met Bluetooth of via het netwerk met de speaker verbonden is. En ook deze luidsprekers kun je evenals de subwoofer horizontaal of verticaal positioneren.

De beoordeling

Dan nu het moment suprême. Het oordeel over het HEOS by Denon multi-room geluidssysteem dat mijn verwachtingen heeft overtroffen. Op het gebied van gebruiksvriendelijkheid scoort de 5.1 surround set een dikke 10, want het is kinderlijk eenvoudig om de set te positioneren en in te stellen. Aan het uitpakken van de dozen ben je nog het meeste tijd kwijt, maar binnen een half uur is de set up and running. Het toevoegen en instellen (waar nodig) van de speakers is simpel en met een aantal handige stappen die zowel in de handleiding als in de app worden voorgeschoteld, heb je binnen een mum van tijd beeld en geluid.

De set is met uitzondering van de voedingskabels volledig draadloos en er zijn een ergernissen over meterslange kabels die de vloer van je woonkamer ontsieren. Desalniettemin vind je achter de HEOS bar meer draadjes als je ervoor kiest om de apparaten met een HDMI-kabel op de speaker aan te sluiten, maar op of boven een willekeurige televisiekast heb je voldoende mogelijkheden om deze weg te werken. Bijvoorbeeld door een flexibel kabelgootje (wat ik altijd vergelijk met een veredelde stofzuigerslang) bij de bouwmarkt op te halen.

Dan het geluid waar het eigenlijk om draait. Want dat is toch de primaire reden waarom de consument een HEOS by Denon geluidssysteem aanschaft. Zowel de film- als muziekliefhebbers maken een uitstekende keuze om voor deze set te kiezen en de verschillende keurmerken van specialistische websites zoals Kieskeurig.nl liegen er niet om! Het HEOS by Denon muli-room surround system zorgt voor een unieke ervaring. Ik heb een aantal films met deze set gekeken. Daaronder Star Wars: The Force Awakens en Atomic Blonde en ik werd haast van de bank geblazen! Op een prettige manier welteverstaan. Het geluid is kraakhelder en het laag is goed gedoseerd. Aanvullende instellingen zijn nagenoeg niet nodig om de juiste beleving te ervaren en ik had regelmatig het gevoel dat ik een onderdeel was van de gebeurtenissen die zich op het scherm afspeelden.

Op de website van HEOS by Denon kun je meer informatie vinden over deze set en over de vele mogelijkheden die de fabrikant te bieden heeft. Voor iedere situatie is er wel een oplossing. Of je nu de ultieme filmbeleving wilt of in iedere kamer van je woning geluid wilt hebben. Daarnaast vind je hier ook alle officiële verkoopkanalen van het HEOS by Denon geluidssysteem.

Met dank aan HEOS by Denon en PridePR voor de levering van het geluidssysteem.

Bestel via bol.com en steun Filmliefhebber.com

Sale NL