Hellraiser

Hellraiser (1987) recensie

Het einde van de jaren ’70 en het begin van de jaren ’80 waren toch wel een beetje de gloriedagen van het horrorgenre waarin inmiddels gevestigde franchises zoals Halloween, Friday the 13th en A Nightmare on Elm Street werden opgestart. In 1987 verscheen het regiedebuut van horrorschrijver Clive Barker in de bioscopen en ook Hellraiser groeide uit tot een klassieker. Maar kan en mag je Hellraiser wel vergelijken met diens genoemde genre genoten?

Bijna iedereen kent Pinhead (Doug Bradley) wel. Dat duistere personage met spijkers in zijn hoofd die als leider van in zwart lederen geklede kloosterlingen het boegbeeld van de franchise werd. Maar feitelijk zijn de zogenaamde Cenobites slechts bijfiguren die zeker in het eerste deel beperkt te zien waren. Hellraiser gaat dan ook meer over de verboden romance tussen de deftige Julia (Clare Higgins) en de charmante Frank (Sean Chapman), de broer van Julia’s echtgenoot Larry (Andrew Robinson).

Als het echtpaar besluit om te verhuizen naar het ouderlijk huis van Larry en Frank, roept dat bij Julia herinneringen op aan de passievolle vrijpartijen met Frank die inmiddels spoorloos verdwenen is. Maar Julia komt er al gauw achter dat het wezen dat zich op de zolderkamer begeeft Frank is die is teruggekeerd uit de hel. Althans, dat denkt hij. Hij is een afzichtelijk monster dat na het openen van een bijzondere puzzeldoos de poorten naar de hel heeft geopend en jarenlang in gevangenschap heeft geleefd.

Zijn herstel gaat gepaard met een luguber ritueel waarbij Frank bloed tot zich moet nemen en Julia is de aangewezen persoon om haar vrouwelijke charmes in de strijd te gooien en nietsvermoedende mannen naar de zolderkamer te lokken. Dat leveren onsmakelijke en bloederige scènes op, maar het schetst ook een goed beeld van hoe ver iemand wilt gaan voor zijn ene ware liefde. Dat maakt Hellraiser in principe een gestoorde film en een film die niet te vergelijken is met een A Nightmare on Elm Street of Friday the 13th. Desalniettemin een pareltje in het genre dat door de jaren heen goede en minder goede vervolgen kreeg.

6 gedachten over “Hellraiser (1987) recensie