Hellboy (2019) recensie

Hellboy_poster(70x100cm)_def.inddRuim 10 jaar geleden verscheen Hellboy II: The Golden Army in de bioscoop dat tevens het laatste optreden van Ron Perlman als het rode duivelachtige stripboek personage betekende. In 2004 bewerkte Guillermo Del Toro de miniseries van Dark Horse Comics dat succesvol werd en de deur voor een vervolg daarmee wagenwijd openzette. Maar na het tweede deel werden de plannen om het derde deel te filmen steeds op de lange baan geschoven terwijl het getouwtrek tussen filmmaatschappijen en rechthebbenden het project alleen maar onwaarschijnlijker maakte. Ruim 10 jaar later wordt duidelijk dat het derde deel er niet meer gaat komen nu de franchise nieuw leven is ingeblazen met een nieuwe hoofdrolspeler in een nieuwe film.

Als waardevol lid van de Bureau for Paranormal Research and Defense heeft Hellboy (David Harbour) met zijn doortastende aanpak en bovenmenselijke krachten de taak om mythologische wezens en demonen uit het vagevuur van de aardbodem te laten verdwijnen. Wanneer hij een uitnodiging ontvangt van een Engelse High Society club die zich inzet om Engeland te bevrijden van terroriserende reuzen, krijgt Hellboy de verrassing van zijn leven als hij ontdekt dat hij in de val is gelokt en zelf het doelwit is van de organisatie. Als hij ternauwernood de aanslag op zijn leven weet te overleven besluit hij om uit te zoeken waarom hij een doelwit is. In zijn zoektocht naar de waarheid komt hij tot de ontdekking dat hij een belangrijke rol speelt in het naderende einde van de wereld.

Reboot of remake
Reboot, remake, prequel, sequel. En dan zijn er nog wel een paar termen te noemen die gebruikt worden om films te categoriseren. Het opnieuw uitvinden van het wiel is een veelvoorkomend fenomeen in Hollywood. Hoewel alle fans en liefhebbers het er wel over eens waren dat er een derde Hellboy moest komen, koos men voor een nieuwe aanpak. De franchise werd met een nieuw verhaal, een nieuwe regisseur en een nieuwe hoofdrolspeler nieuw leven ingeblazen. Maar feitelijk is Hellboy niets meer dan een remake van de film uit 2004 hoewel het verhaal compleet vernieuwd is. Dat neemt niet weg dat de hele geschiedenis van het personage en hoe hij op de Aarde is beland opnieuw uit de kast is getrokken en eigenlijk niets nieuws te bieden heeft.

Stranger Hellboy
Stranger Things-acteur David Harbour werd gestrikt om in de huid te kruipen van de rode demon met zijn oersterke hand van steen en hij doet het zeker niet onaardig. Het antwoord op de vraag of hij Ron Perlman van het scherm speelt is nee, maar nu is Perlman als persoon al een charismatische verschijning die een cynisch personage zoals Hellboy extra flair geeft. Het grootste minpunt van Hellboy zijn de zeer matige CGI-animaties die anno 2019 echt niet meer kunnen. Er zijn zoveel wezens en speciale effecten benodigd om Hellboy interessant te maken dat het budget wellicht teveel verspreid moest worden. Met als resultaat dat het visueel wel wat te wensen overlaat. Ondanks dat ik mij prima heb vermaakt met deze simpele actiefilm gaat Hellboy niet de boeken in als een topper en al helemaal niet als remake die het origineel evenaart.

2.5