Hellbound: Hellraiser II

Hellbound: Hellraiser II (1988) recensie

Ik schreef al eerder dat Hellraiser uit 1987 een goede doch vreemde horrorfilm is en dat deze ook goede en minder goede vervolgen kreeg. Een jaar na de release van Clive Barker’s regiedebuut verscheen het tweede deel Hellbound: Hellraiser II. Een van de betere vervolgen als je het aan mij vraagt hoewel de door Tony Randel een compleet andere film is dan zijn voorganger.

Hellbound: Hellraiser II is een film die meer aandacht schenkt aan het mysterie rondom de geheimzinnige puzzeldoos dat niets meer of minder dan een poort is naar de hel. Kloosterlingen die zich aan hen lusten hebben toegegeven zwaaien inmiddels de scepter in de naargeestige wereld waar vers bloed in de vorm van nietsvermoedende gebruikers van de puzzeldoos meer dan welkom is.

Na de dood van Julia (Claire Higgins) en haar vader, verblijft Kirsty (Ashley Laurence) in een inrichting waar zij al snel tot de ontdekking komt dat haar psychiater Philip Channard (Kenneth Cranham) een buitengewone fascinatie heeft voor haar verhaal en de puzzeldoos. En het heeft dan ook niet lang nodig voordat de poorten naar de hel worden heropend en de in lederen geklede Cenobites onder leiding van Pinhead (Doug Bradley) de arts rekruteren als het nieuwe lid van de club.

Hellbound: Hellraiser II speelt zich dan ook voor een groot gedeelte af in de bizarre wereld van de Cenobites en dat is tevens het moment dat personages zoals Julia en Frank (Sean Chapman) zich weer even laten zien. Zij zijn inmiddels de vaste bewoners van de dimensie waarin pijn en genot samengaan. Kirsty trotseert de wereld om de bloeddorst van de Cenobites voor eens en altijd te stillen en dat leveren ook leuke momenten op. Zo mysterieus en spannend als het eerste deel is Hellbound: Hellraiser II niet, maar een goede horrorfilm vol met bloed en gore des te meer.