Hell or High Water (2016) recensie

Hell or High WaterHell or High Water van regisseur David Mackenzie werd door menig filmblog en website bekroond tot één van de betere films van 2016. En gezien het feit dat ik een goed misdaad/drama kan waarderen besloot ik ook om de film te gaan zien. En ik ben evenals velen zeer tevreden over het eindresultaat hoewel het mij iets te ver gaat om de film als de beste van 2016 te bestempelen. Maar top 10 materiaal is het zeker!

In Hell or High Water zien we hoe de broeders Toby (Chris Pine) en Tanner (Ben Foster) kleine filialen van een grote bank in de kleinere plaatsjes van Texas beroven. Iedere keer nemen zij kleinere bedragen mee en zowel ranger Marcus Hamilton (Jeff Bridges) als zijn partner Alberto (Gil Birmingham) proberen te ontdekken wie deze gemaskerde overvallers zijn en waarom ze telkens met een kleine buit er vandoor gaan. En de broeders lijken niet te stoppen totdat één van een grote fout begaat die hun levens voor altijd zal veranderen.

Chris Pine speelt de rol van de gescheiden vader Toby uitstekend en zijn wanhoop die hem tot het uiterste drijft is duidelijk zichtbaar. Dat terwijl Ben Foster de rol van de losbandige en sensatie zoekende Tanner eveneens prima speelt. En met een routinier als Jeff Bridges aan boord kan het dan ook niet fout gaan voor deze onderhoudende misdaadfilm die zich in Texas afspeelt. Het decor is niet bijzonder te noemen, want meer dan spookstadjes en kilometers lage snelwegen die de grote zandvlaktes van de woestijn doorbreken krijgen we niet te zien. Het leveren wel prachtige beelden en een onbeschrijfbare sfeer op.

Daarnaast is de film spannend. Ondanks dat het verhaal zich in een enorm laag tempo ontvouwt. Als kijker zit je aan de buis gekluisterd en leef je mee met de twee bankovervallers. Ondanks dat Toby en Tanner de wet veelvuldig overtreden is er sympathie voor hen, omdat ze min of meer gedwongen worden om deze misdrijven te begaan, maar op een aantal momenten ook voor veel humor zorgen. Maar er is ook sympathie voor de op sommige momenten lollige doch doortastende Hamilton die er alles aan doet om de misdadigers in de kraag te vatten. De titel van de film is dan ook perfect en in deze film lijkt er geen ruimte te zijn voor goed en kwaad. Des te meer ruimte is er voor de spanning en de actie die naarmate de film vordert flink toeneemt. Hell or High Water is dus een uitstekende film waarin de balans tussen het drama, de humor en de spannende actiemomenten dik op orde is.

8 thoughts to “Hell or High Water (2016) recensie”

1. Mooie film, met zowel humor (telkens met Jeff Bridges en z’n partner) als spannende en onverwachte momenten en natuurlijk prachtig geschoten scènes (bijvoorbeeld de opening). Vond deze ook erg goed en deze zou waarschijnlijk wel in een top 20 terecht komen.