Hell or High Water (2016) recensie

Hell or High WaterFilmmaker David Mackenzie regisseerde vorig kalenderjaar het misdaaddrama Hell or High Water. Een film die door vele filmjournalisten, websites en blogs werd uitgeroepen tot de beste film van 2016. Eerder schreef ik al dat ik na alle lovende berichten wel nieuwsgierig was geworden en ik was evenals vele onder de indruk van deze vermakelijke prent. Des te meer reden om deze opnieuw te bekijken, maar dan op de kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc die onlangs is uitgebracht.

Chris Pine en Ben Foster spelen de rollen van de broers Toby en Tanner die in de kleinere plaatsjes van Texas kleinere filialen van banken overvallen en telkens met een kleine buit er weer vandoor gaan. De doortastende ranger Marcus (Jeff Bridges) doet er alles aan om de gemaskerde criminelen in de kraag te vatten, maar Toby en Tanner gaan zeer zorgvuldig te werk. Totdat één van hen een fout maakt die hun levens voor altijd zal veranderen.

Hell or High Water bevat een simpel doch uitstekend verhaal. Aanvankelijk denk je dat de twee broers sensatiezoekers zijn, maar het blijkt al snel dat zij min of meer gedwongen worden om deze misdaden te plegen. Door het overtuigende acteerwerk van zowel Chris Prine als Ben Foster leef je met hen mee en krijg je sympathie voor hen. Ondanks dat hun daden afschuwelijk zijn. Daarnaast zien we Jeff Bridges in de rol van de ietwat lollige doch vasthoudende ranger Marcus die met bijzondere anekdotes en zijn handelen de kijker bij de strot grijpt. Hij is dan ook een zeer aangename verrijking aan de cast van deze mengelmoes waarin de balans tussen het drama, de humor en de spannende momenten dik op orde is.

De Blu-ray Disc van distributeur Remain in Light is een zeer nette uitgave die een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit bevat. Het beeld staat in het formaat 2.35:1 en in 1080p op de disc terwijl het geluid in Dolby Digital 5.1 te beluisteren is. Hoewel het geluid prima klinkt is het opvallend te noemen dat het niet voor een DTS-HD of Atmos spoor gekozen is. Daarnaast is het jammer dat deze versie geen bonusmateriaal bevat.

Hell or High Water is een aangrijpende, komische en spannende mengelmoes die zowel als actiefilm, misdaadfilm en western bestempeld mag worden. Door de betoverende soundtrack en de prachtig geschoten beelden van het Texaanse landschap waan je als kijker jezelf in deze bijzondere wereld waar een even bijzondere sfeer aanwezig is en je als kijker ook meeleeft met de uiteenlopende personages. Mede te danken aan het meer dan uitstekende acteerwerk. De titel past dan ook perfect bij deze sterke film waarin de kwestie goed of kwaad geen rol van betekenis heeft. Een aanrader voor eenieder die nog niet de kans heeft gehad om de door David Mackenzie geregisseerde prent te kijken.

Met dank aan Remain in Light voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2 thoughts to “Hell or High Water (2016) recensie”