Hell House LLC (2015) recensie

Hell House LLCEen spookhuis vol met gruwelijke versieringen en acteurs die in huiveringwekkende kostuums de bezoekers de stuipen op het lijf jagen. Het is geen uniek, maar wel een heerlijk concept. Vooral de liefhebbers van horror kunnen met veel plezier een dergelijk spookhuis bezoeken om een avondje te griezelen. Maar wat als het bezoekje finaal mis gaat en er duistere krachten aan het werk zijn? Dat is niet iets waar je aan wilt denken als je de eerste stappen in het spookhuis zet.

In Hell House LLC van regisseur Stephen Cognetti gaat het dan ook goed mis. De film is in de stijl van een documentaire opgenomen en terwijl de overlevenden van het spookhuis van Alex (Danny Bellini) en zijn team vertellen wat er is gebeurd, krijgt de kijker beeldmateriaal voorgeschoteld dat zogenaamd gevonden is. Zo zien we hoe het team in aanloop naar de grote opening een verlaten hotel omtoveren in een griezelparadijs, maar ook dat de bovennatuurlijke praktijken zich in rap tempo opstapelen.

Op de avond van de première gaat het dan ook goed fout als er talloze slachtoffers vallen. De chaos is compleet als de lijken stuk voor stuk naar buiten worden gebracht en na afloop rept niemand een woord over wat er zich in het hotel heeft afgespeeld. De filmmaker bouwt de spanning goed op en als kijker ben je heel benieuwd naar wat er precies gaande is. De zenuwslopende spanning wordt ondersteund door effectieve ‘jump scares’ die mij zo nu en dan een onbehagelijk gevoel bezorgden.

In de categorie van ‘found footage’ horrorfilms, waarin genregenoten zoals Paranormal Activity en The Blair Witch Project nog steeds tot een van de betere behoren, is Hell House LLC een heerlijke film die het genre eer aandoet. De spanning is voelbaar, het acteerwerk is overtuigend en de special effects zijn evenals de mooie make-up effecten om van te smullen. Eindelijk weer eens een goede horrorfilm die mij op het puntje van mijn stoel hield. Hell House LLC is alleen digitaal verkrijgbaar wat als een manco kan worden gezien, maar dus wel meer dan de moeite waard is.