Heat

Heat (1995) Director’s Definitive Edition recensie

In 1995 werd ik enorm verrast door de indrukwekkende misdaad/thriller Heat van regisseur Michael Mann. Een fantastische film waarin sterren zoals Robert De Niro en Al Pacino te zien zijn, maar ook een film die ontzettend goed in elkaar steekt, spannend en meeslepend is. Ik ben dan ook blij dat 20th Century Fox ervoor heeft gekozen om deze klassieker opnieuw uit te brengen in een Director’s Definitive Edition op Blu-ray Disc.

Twee werelden

Heat gaat over twee werelden. De wereld van bankovervaller Neil (Robert De Niro) en zijn vaste team met criminelen zoals Chris (Val Kilmer), Michael (Tom Sizemore) en Trejo (Danny Trejo). En dan de wereld van Vincent Hanna. Een meedogenloze en doortastende rechercheur die de straten van LA wilt schoonvegen. De professionele bankovervallers maken zich schuldig aan zware delicten waarbij telkens veel geld wordt buitgemaakt. En het is dan ook aan Hanna (Al Pacino) de taak om samen met zijn team Neil en zijn crew op te rollen.

Heet onder de voeten

Terwijl Hanna zich vastbijt in het oprollen van Neil en zijn bende, krijgt hij te maken met een gruwelijke moordzaak en met het feit dat zijn huwelijk op klappen staat. Intussen ontdekt Neil dat hij in de gaten wordt gehouden en dat Hanna een gewaagde opponent is. Tegen beter weten in en met de politie op zijn hielen zet hij zijn plannen voort. En alleen de tijd zal het leren of zijn beslissing de juiste is.

Fenomenaal acteerwerk

Heat dankt het succes vooral aan het zeer overtuigende acteerwerk. Robert De Niro speelt de rol van overvaller Neil fenomenaal terwijl Al Pacino imponeert als de opvliegerige rechercheur Vincent Hanna. Maar ook Val Kilmer, Tom Sizemore, Danny Trejo en Ted Levine spelen de bijrollen meer dan prima. En dat zijn niet de enige sterren die zich in Heat van hun beste kant laten zien. Ook acteurs zoals Tom Noonan, Ashley Judd, Jon Voight, William Fichtner en de piepjonge Natalie Portman spelen allen een rol van betekenis in deze grootse misdaad/thriller.

Geen goed of kwaad

Wat Heat zo bijzonder maakt is dat het moeilijk is om partij te kiezen. Ergens keur ik de daden van Neil af, maar ik wens de sympathieke en uiterst professionele crimineel ook het beste toe. Stiekem hoop je dan ook dat Hanna er niet in slaagt om de boef in de kraag te vatten. Ergens ook weer wel, omdat Hanna vecht voor een betere wereld en zijn leven opoffert om de straten van LA veiliger te maken. Om criminelen zoals Neil achter de tralies te zetten.

Blu-ray Disc Heat

De Director’s Definitive Edition Blu-ray Disc bevat een nieuwe en opgepoetste versie van de film die nog niet eerder vertoond is. Het beeld staat in het formaat 2.40:1 en in 1080p op de disc en het is haarscherp! Ook het DTS-HD Master Audio 5.1 geluidsspoor klinkt fantastisch. Dit wordt nog eens extra duidelijk in de memorabele scène waarin Neil en zijn team op de vlucht slaan na een mislukte bankoverval, maar ook de prachtige soundtrack van Moby komt uitstekend tot zijn recht. De 2-disc uitvoering bevat ook een enorme hoeveelheid extra’s die meer inzichten geven in de productie, de cast, de crew en de locaties.

De extraatjes

Michael Mann levert gedurende de hele film audiocommentaar indien gewenst en deze versie bevat ook een aantal verwijderde en verlengde scènes. In de special ‘Filmmaker panel’ komen Michael Mann, Al Pacino en Robert De Niro aan het woord terwijl in de bijna 60 minuten durende special ‘The making of Heat’ meer inzicht wordt gegeven over hoe de film tot stand is gekomen. In ‘The Conversation’ staat men stil bij de relatie tussen de hoofdrolspelers en de legendarische restaurantscène. Daarnaast keert men terug naar de locaties in een 12 minuten durende special die de extra’s completeert.

Eindoordeel Heat

Zelden heb ik een misdaad/thriller gezien die zo meeslepend is als Heat. Het fenomenale acteerwerk, de bruisende locaties, de betoverende soundtrack, de uiteenlopende personages en het indrukwekkende verhaal maken het door Michael Mann geregisseerde meesterwerk een film die je absoluut niet mag missen. Het is dan ook een prachtig moment dat de film ruim 20 jaar na haar release wordt uitgebracht in een prachtige 2-disc versie die niet alleen uitblinkt in uitstekende beeld- en geluidskwaliteit, maar ook enorm veel en interessant bonusmateriaal bevat. Een must-have voor de (film)liefhebber.

Score: 9,0

Met dank aan 20th Century Fox en Lewis PR voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

4 gedachten over “Heat (1995) Director’s Definitive Edition recensie