Hatchet

Hatchet (2006) recensie

HatchetVictor Crowley is een personage dat zich mag scharen bij horrorfiguren, zoals Michael Myers, Jason Voorhees en Freddy Krueger. De ernstig misvormde moerasbewoner is niet alleen een afzichtelijk wezen, maar ook een bloeddorstige seriemoordenaar. Die in de horrorfilm Hatchet hulpeloze slachtoffers lukraak te lijf gaat met een bijl.

Samenvatting van het verhaal – Wanneer een groep toeristen een boottochtje boeken dat hen door een spookachtig moeras vervoert, lijkt er geen vuiltje aan de lucht. De urban legend over het spookmoeras trekt veel bekijks, maar de lokale bewoners en de eigenaar van de lucratieve tour zijn op hun hoede. Want zij weten dat er een moerasbewoner is die buitenstaanders allerminst met open armen ontvangt. Iets waar het gezelschap snel genoeg achterkomt als zij stranden en aan land worden opgejaagd door de maniakale Victor Crowley (Kane Hodder).

Recensie – Hatchet van bedenker en regisseur Adam Green, is een hommage aan de 80’s slasher. Victor Crowley is een misvormde en ietwat bovennatuurlijke seriemoordenaar. Die er niet alleen angstaanjagend uitziet, maar het ook niet laat om zijn slachtoffers op de meest luguber en bloederige wijze van het leven te beroven. Maar dat Hatchet een eerbetoon is aan de klassieke horrorfilm wordt nog duidelijker wanneer iconische acteurs uit het genre ten tonele verschijnen. Zoals Robert Englund, die in de jaren ’80 de rol van Freddy Krueger heeft gespeeld in de A Nightmare on Elm Street-reeks en Candyman-acteur Tony Todd.

De horrorfilm uit 2006 is dan ook een heerlijke slasher. Waarin het bloed rijkelijk vloeit en ledematen in het rondvliegen. Een bijzonder feit is dat Adam Green geen CGI heeft toegepast en zijn film grotendeels praktische effecten bevat. Iets dat tegenwoordig meer de uitzondering dan de regel is. Het is ergens wel jammer dat het verhaal weinig om het lijf heeft hoewel, Adam Green nog wel de moeite neemt om de gevreesde Victor Crowley iets meer historie te geven. In flashback scènes wordt dan ook duidelijk wie Crowley is en waarom hij zo hatelijk optreedt tegen de bezoekers van het moeras waar hij woont. Voor de liefhebber van een onvervalste splatter, is Hatchet ook zeker de moeite waard.

3.5