Harry Potter and the Sorcerer’s Stone (2001) recensie

Harry Potter and the Sorcerer's StoneHarry Potter is inmiddels wereldwijd een begrip. Het door J.K. Rowling bedachte personage werd in 1997 in het eerste deel van de boekenreeks geïntroduceerd. In 2001 werd het eerste deel verfilmd met de jonge Daniel Radcliffe in de rol van de jonge tovenaarsleerling. Chris Columbus (Home Alone) werd aangewezen om de regie voor zijn rekening te nemen en de regisseur heeft dan ook een zeer onderhoudende en toch wel magische fantasyfilm gecreëerd. Niet alleen te danken aan de betoverende wereld van Harry Potter, maar ook aan het uitstekende acteerwerk, de mooie visuele effecten en de prachtige soundtrack van componist John Williams.

Harry Potter (Daniel Radcliffe) verblijft na de dood van zijn ouders bij zijn oom en tante, maar op 11-jarige leeftijd krijgt hij een brief van Albus Dumbledore (Richard Harris). Hoofdmeester van Hogwarts. De school voor tovenaars en heksen. Harry blijkt een tovenaar te zijn en het moment is aangebroken dat hij zijn talenten gaat ontwikkelen. Harry vertrekt dan ook met frisse moed naar de magische wereld waar hij begeleiding krijgt van terreinknecht Hagrid (Robbie Coltrane), vriendschap sluit met klasgenootjes Ronald (Rupert Grint) en Hermione (Emma Watson) en de waarheid ontdekt over de dood van zijn ouders en het kenmerkende litteken op zijn voorhoofd.

Ensemble cast
De jonge acteurs Daniel Radcliffe, Rupert Grint en Emma Watson spelen de rollen van de tovenaarsleerlingen uitstekend, maar ook acteurs zoals Richard Harris, Robbie Coltrane, Alan Rickman en Maggie Smith verdienen alle lof voor hen vertolkingen van kleurrijke personages zoals hoofdmeester Albus Dumbledore, terreinknecht Hagrid, de geniepige professor Snape en de strikte lerares professor McGonagall. En dan zijn er nog tientallen personages te noemen die de positieve aandacht opeisen in het eerste deel van de populaire reeks. Het moge in ieder geval duidelijk zijn dat er in het eerste deel al genoeg te beleven is.

Magisch
Harry Potter and the Sorcerer’s Stone is dan ook een zeer vermakelijke en kindvriendelijke fantasyfilm. Met een aantal spannende momenten, maar vooral met heel veel humor en avontuur. De eerste film dient weliswaar als introductie van de uiteenlopende personages, de magische wereld en de daarbij horende vreemde termen en het verhaal rondom Harry Potter en zijn aartsvijand Voldemort. Een mooi opstapje naar wat er nog komen gaat en de reeks telt dan ook maar liefst 8 delen. Met behulp van mooie visuele effecten is de magische wereld uitstekend tot leven gebracht hoewel de effecten anno 2019 wel iets gedateerd zijn. Maar dat Harry Potter and the Sorcerer’s Stone een magische film is staat als een paal boven water.

Waardering: 4 uit 5.
Ko-Fi