Birds-of-Prey-And-the-Fantabulous-Emancipation-Of-One-Harley-Quinn-_ps_1_jpg_sd-low_Copyright-2019-WARNER-BROS-ENTERTAINMENT-INC-Photo-Credit-JAKE-GILES-NETTER

Harley Quinn: Birds of Prey (2020) recensie

Waardering: 3 uit 5.
Birds of Prey: And the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn (2020) on IMDb

Genre: Actie, Avontuur, Misdaad | Speelduur: 109 minuten | Regie: Cathy Yan | Cast: Margot Robbie, Ewan McGregor, Mary Elizabeth Winstead

Birds of Prey And the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn, beter bekend als Birds of Prey en eerder dit jaar omgedoopt tot Harley Quinn: Birds of Prey, is de achtste film in het DC Extended Universe. En de verschillende titels verraden het al een beetje dat de door Cathy Yan geregisseerde actiefilm in het teken staat van de krankzinnige, sexy en toch wel stiekem barmhartige Harley Quinn. Een rol die opnieuw en voor de tweede keer wordt gespeeld door Margot Robbie.

Na de breuk met de Joker staat Harley Quinn (Margot Robbie) er in haar eentje voor. Nu ze niet langer meer het liefje is van de krankzinnige Clown Prince of Crime, wordt ze het doelwit van tientallen vijanden die zij onrecht heeft aangedaan. Daaronder misdaadkoning Roman Sionis (Ewan McGregor) die Harley Quinn al te graag wilt vermoorden. Maar als hij haar hulp nodig heeft om de geniepige zakkenroller Cassandra (Ella Jay Basco) te vinden, krijgt Harley een kans om haar eigen hachje te redden. Desalniettemin is het ex-vriendinnetje van de Joker niet van plan om Sionis een helpende hand toe te reiken, maar juist om de piepjonge Cassandra te redden van de crimineel en zijn handlangers.

Tegenvallende resultaten

Het is nu eenmaal een feit dat Harley Quinn: Birds of Prey tot op heden niet de gewenste dollars wist op te brengen. Het publiek bleef massaal weg terwijl Harley Quinn toch één van de populairste personages is uit het DC Extended Universe. Na de introductie van het personage in de actiefilm Suicide Squad had ik wel weer zin om de sexy Margot Robbie als het krankzinnige personage in actie te zien, maar in alle eerlijkheid is het personage simpelweg niet interessant genoeg om een film in haar eentje te dragen. Zonder de flair van het DC Extended Universe, het grauwe en sobere Gotham City als setting en iconische personages uit het universum, voelt Harley Quinn: Birds of Prey vrij leeg aan.

Positief blijven

Maar laat ik ook positief blijven. Margot Robbie speelt de rol zeker niet slecht en Ewan McGregor speelt toch wel prima de rol van de flamboyante nachtclubeigenaar en misdaadkoning Roman. De settings zijn kleurrijk en passen helemaal bij de glitter en glamour van het personage Harley Quinn terwijl zij regelmatig de vierde muur doorbreekt om het publiek in haar avontuur mee te trekken. Dat lukt slechts gedeeltelijk, omdat de film tussen de toffe actiemomenten door weinig te bieden heeft. Het verhaal is te simpel terwijl de dialogen niet interessant genoeg zijn. Ook de komische momenten zijn slechts op één hand te tellen en dat is in mijn opinie een gemiste kans. Laten we dan ook maar hopen dat Harley Quinn in The Suicide Squad wel weer goed uit de rood-blauwe verf komt. Harley Quinn: Birds of Prey is vanaf heden verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc.