Hardcore Henry

Hardcore Henry (2015) DVD recensie

Het mag toch bijzonder worden genoemd dat iemand ervoor kiest om zonder ervaring een film te schrijven, deze zelf te regisseren en om de hoofdrol te spelen. En dan lukt het hem ook nog om de kijker een unieke en spectaculaire actiefilm voor te schotelen. Met Hardcore Henry verrast Ilya Naishuller de filmwereld, want als kijker beleef je deze film volledig door de ogen van het hoofdpersonage Henry. Met als resultaat dat je alles ziet en meemaakt wat Henry meemaakt. In principe ben je gewoon Henry zoals je ook een personage bent in een first-person videogame!

Bombastische actiescènes, buitensporig geweld en veel bloed moeten voor het vermaak zorgen, maar Hardcore Henry bevat ook nog een aardig verhaal. Het begint allemaal in een laboratorium als Henry zonder zijn linkerarm en linkerbeen ontwaakt en binnen enkele minuten wordt voorzien van high-tech protheses. Hij kan zich niets meer herinneren en hij kan niet meer praten. Alle informatie is dan ook afkomstig van de sexy wetenschapper Estelle (Haley Bennett) die Henry als het ware weer in elkaar schroeft.

En dan begint de achtbaanrit pas echt. Het lab wordt aangevallen door meedogenloze criminelen die Henry willen vermoorden en hij weet op een spectaculaire wijze te ontsnappen. Tijdens een wilde tocht door de stad wordt hij opgejaagd door huurmoordenaars en hij krijgt hulp van een mysterieus figuur dat in verschillende vormen net zo snel verschijnt als verdwijnt. Deze rol wordt meer dan prima ingevuld door District 9-acteur Sharlto Copley die voor deze rol van verschillende personages in de huid kruipt van uiteenlopende figuren zoals een verlamde wetenschapper, een overheidsagent, een soldaat, een punker en een scherpschutter.

In nog net geen 90 minuten zien we hoe Henry het opneemt tegen gewapende mannen, in zijn eentje afrekent met meedogenloze criminelen en de locatie van zijn primaire doelwit achterhaalt. En dan volgt er natuurlijk nog een fantastisch slotstuk waarin de hoofdpersonages tegenover elkaar komen te staan en onder begeleiding van geweldige muziek – zoals het toepasselijke Don’t Stop Me Now van Queen – met elkaar op de vuist gaan. Hardcore Henry – die vanaf heden verkrijgbaar is op een kwalitatief goede DVD – is dan ook een must-see voor de liefhebbers van innovatieve actiefilms en first-person shooters.

Met dank een Remain in Light voor het DVD recensie-exemplaar.

3 gedachten over “Hardcore Henry (2015) DVD recensie