Happy Death Day (2017) recensie

Happy Death DayIk was al verkocht toen ik voor het eerst de trailer zag van Happy Death Day. Het leek mij een vlotte film waarin een jonge scholiere in een tijdsloop terechtkomt en iedere avond op een gruwelijke wijze om het leven wordt gebracht om vervolgens weer wakker te worden in de studentenkamer van haar studiegenoot. Een geinig concept, wat niet nieuw is natuurlijk, maar nog steeds voor een vermakelijke film kan zorgen. Maar is de door Christopher Landon geregisseerde film niet gewoon Groundhog Day met de kenmerken van een horrorfilm?

De hilarische klassieker met Bill Murray in de hoofdrol zullen veel filmliefhebbers wel kennen. Een man die gedoemd is om dezelfde dag steeds opnieuw te beleven. Teresa (Jessica Rothe) maakt in Happy Death Day hetzelfde mee, maar met één groot verschil. De zelfingenomen studente wordt iedere avond op haar verjaardag en op een gruwelijke wijze om het leven gebracht en ze is dan ook vastberaden om niet alleen te ontdekken wie deze krankzinnige moordenaar is, maar ook om haar leven te beteren. In de hoop dat ze deze dag niet meer opnieuw hoeft mee te maken.

In haar zoektocht belandt Teresa in bijzondere, grappige en gênante situaties terwijl ze langzaam maar zeker verliefd wordt op haar studiegenoot Carter (Israel Broussard). Het tempo ligt hoog en de film kijkt makkelijk weg. Ondanks dat is het jammer dat bloederige taferelen en de unieke slachtpartijen niet expliciet in beeld komen. Voor een horrorfilm is Happy Death Day dan ook te soft terwijl er nagenoeg geen spanning aanwezig is. Natuurlijk is er een gezonde nieuwsgierigheid naar de ware identiteit van de moordenaar van Teresa, maar echt op het puntje van jouw stoel beland je nooit.

De filmmaker die ook verantwoordelijk was voor Paranormal Activity: The Marked Ones en Scouts Guide to the Zombie Apocalypse, levert opnieuw een zeer vermakelijke film af. Mede te danken aan het vlotte tempo en het goede acteerwerk van Jessica Rothe die als Teresa transformeert van een arrogante en losbandige studente in een zachtaardige jonge vrouw die er alles aan doet om van haar vloek af te komen. Ze wekt veel sympathie op en ze is op een aantal momenten hilarisch. Happy Death Day is naar mijn mening dan ook zeker de moeite waard. De film is vanaf nu verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc die naast een mooie beeld- en geluidskwaliteit ook leuke extraatjes bevat zoals een aantal verwijderde scènes en een alternatief einde.

Met dank aan Universal Pictures en Triple P Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.