Halloween_ps_1_jpg_sd-low_©-Universal-Pictures

Halloween (2018) recensie

Halloween_ps_1_jpg_sd-low_©-Universal-PicturesRuim 40 jaar geleden ging de huiveringwekkende horrorfilm Halloween van regisseur John Carpenter in première en sindsdien zijn er vele vervolgdelen verschenen waarin de krankzinnige seriemoordenaar Michael Myers zijn hulpeloze slachtoffertjes één voor één aan zijn mes rijgt. Vanavond ging in Nederland Halloween in première. Geen spin-off, remake of prequel, maar meer een officieel vervolg op de film die in 1978 menig bioscoopbezoeker de stuipen op het lijf joeg. Vergeet dus even al die films die je hebt gezien, want Halloween van regisseur David Gordon Green pakt het op waar de klassieker eindigde.

Na de bloederige confrontatie zit de gevreesde Michael Myers al 40 jaar vast terwijl Laurie Strode (Jamie Lee Curtis) inmiddels een oude dame is die afgezonderd en in angst leeft. Angst voor de dag dat Michael weet te ontsnappen en zijn wraaktocht voortzet. Haar nachtmerrie wordt werkelijkheid als dat ook gebeurt. Opnieuw wordt de buurt geteisterd door de masker dragende seriemoordenaar en de lijken stapelen zich dan ook in rap tempo op. Aan haar de taak om de confrontatie aan te gaan en Michael voor eens en altijd te stoppen.

Met producent John Carpenter aan boord kon het haast niet fout gaan met Halloween dat inmiddels in de Verenigde Staten het ene na het andere record verbreekt en lovende kritieken ontvangt. Deze zijn meer dan terecht, want Halloween is een heerlijke slasher die zowel de oude formule respecteert als ook vernieuwing brengt. Een beetje kennis van het originele verhaal en de personages is een pre, maar ook de onwetende filmliefhebber kan deze film bezoeken. Desalniettemin zal de beladen confrontatie tussen Laurie en Michael waar in deze film zo goed naar opgebouwd wordt iets minder impact hebben, maar dat mag de pret zeker niet drukken.

Een enorm groot pluspunt van Halloween is dat het er stevig aan toegaat. Waar de studio soms nog de bewuste keuze maakt om een iets mildere film op het zilveren scherm te toveren om de zalen vol te krijgen, kiest men er deze keer voor om Michael te laten doen wat hij het beste kan. Hulpeloze slachtoffers uit alle leeftijdscategorieën vakkundig om zeep helpen. Bloedfonteinen en keiharde slachtpartijen komen dan ook expliciet in beeld terwijl er een aantal goede jump scares aanwezig zijn. Gelukkig niet in overvloed, maar op zorgvuldige momenten ingezet om de kijker goed te laten schrikken.

De bioscoopzaal van de Kinepolis in Utrecht, die voor de speciale voorpremière sfeervol werd aangekleed, werd dan ook met een tevreden gevoel verlaten. Halloween voldoet aan alle verwachtingen die zelfs op een aantal momenten worden overtroffen. Een horrorfilm zoals deze hoort te zijn, de fans geeft wat ze willen en de onwetende kijker de mogelijkheid geeft om voor het eerst kennis te maken met horroricoon Michael Myers.

Met dank aan Universal Pictures Benelux voor de uitnodiging voor de voorpremière.