Halloween Party (2019) recensie

Eerder hadden we een moordende videoband en een app, maar nu is er ook een meme die dood en verderf zaait. In de horrorfilm Halloween Party van schrijver en regisseur Jay Dahl worden onschuldige scholieren het slachtoffer van een gevaarlijk computervirus. Dat de computer overneemt en vraagt om binnen 30 seconde jouw ergste angst in te voeren. Wanneer je dat niet doet zal jouw angst werkelijkheid worden en je vermoorden.

Halloween party

De titel doet vermoeden dat er doffe ellende op een Halloween feest gaat plaatsvinden, maar Halloween Party refereert naar de meme die via een computervirus wordt verspreid. Scholiere Grace (Amy Groening) geeft er niet zoveel om en om er maar vanaf te zijn voert ze haar ergste angst in. Iets dat haar beste vriendin besluit om niet te doen en dat heeft zware consequenties. Na haar gruwelijke dood begint Grace te geloven in de moordende capaciteiten van de meme, die door steeds meer scholieren wordt ontvangen en genegeerd. Wanneer de lijken opstapelen besluit Grace om de makers van het virus voor eens en altijd te stoppen.

Unieke invalshoek

Memes worden steeds populairder en natuurlijk moet er dan ook een film worden gemaakt waarin het Internetfenomeen aan het moorden slaat. Het is een unieke invalshoek, die niet eens zo slecht is uitgewerkt. Hoewel het wel enorm vergezocht is dat een plaatje op social media weleens verantwoordelijk kan zijn voor de gruwelijke dood van de mensen die de meme hebben ontvangen. Maar dat mag de pret niet drukken, want met een goede dosis aan spanning ben je als kijker nieuwsgierig hoe de film gaat aflopen.

Afwerking

Dat neemt niet weg dat de afwerking wel iets beter had gekund. Ja, er is spanning aanwezig, maar bloederige en smerige fragmenten zijn slechts op één hand te tellen. Halloween Party is dan ook meer een thriller dan een horrorfilm waarin ook de make-up effecten en de kwaliteit van de computeranimaties wel iets te wensen overlaat. Maar wanneer je deze minpuntjes voor lief neemt en in het achterhoofd houdt dat het een lowbudget horrorfilm is, dan ga je er misschien een hoop plezier aan beleven. Halloween Party is vanaf nu verkrijgbaar op een kwalitatief goede DVD.

Waardering: 2.5 uit 5.
Halloween Party
Black Friday 2020Black Friday 2020