Halloween (2018) recensie

HalloweenVanaf vandaag is Halloween verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende en met extra’s goedgevulde Blu-ray Disc. Tot groot genoegen van de fans van de franchise, Jamie Lee Curtis en horror icoon Michael Myers. Ruim 40 jaar geleden schreef en regisseerde levende legende John Carpenter het eerste deel dat succesvol werd en daardoor werd opgevolgd door een groot aantal vervolgdelen van wisselende kwaliteit. Halloween is een direct vervolg op de klassieker en men pikt de draad dus op waar de horrorfilm uit 1978 eindigde.

Sinds de moorden in 1978 zit Michael Myers al 40 jaar vast terwijl Laurie Strode (Jamie Lee Curtis) nog altijd vreest voor zijn uitbraak en dat hij zijn bloederige wraaktocht voortzet. Haar ergste nachtmerrie wordt werkelijkheid als Michael op de vooravond van Halloween weet te ontsnappen. Hij laat een spoor van lijken achter in zijn zoektocht naar de inmiddels op leeftijd geraakte babysitter die hij 40 jaar geleden heeft geprobeerd te vermoorden. Maar na al die jaren is Laurie goed voorbereid en klaar voor de confrontatie met de maniakale seriemoordenaar.

De confrontatie
Met John Carpenter aan boord kon het dan ook niet fout gaan met de door David Gordon Green geregisseerde horrorfilm die een zogenaamde requel is. Een vervolg op een klassieker die alle overige vervolgdelen moet doen vergeten. Daarin zijn de makers uitstekend geslaagd. Een beetje kennis van het origineel is dan ook een voordeel, maar niet noodzakelijk om de film te kijken. Het verhaal is simpel genoeg om de onwetende filmliefhebber voor het eerst kennis te laten maken met Halloween en de personages. Hoewel de beladen confrontatie tussen Laurie en Michael dan wel minder indrukwekkend zal zijn. Dit is toch het moment waar je als liefhebber van de reeks op zit te wachten, maar als nieuwkomer geen gevoel bij hebt.

Alle remmen los
Een groot pluspunt van Halloween is dat alle remmen los gaan. Waar de filmstudio er steeds vaker voor kiest om een milde horrorfilm te vertonen in de hoop dat de bioscoopbezoekers niet wegblijven, is Halloween een harde en bloederige film waarin de angstaanjagende gemaskerde moordenaar de onschuldige slachtoffers vakkundig aan zijn keukenmes rijgt. Geen voorbijganger wordt gespaard en dat leveren heerlijke momenten op waar je als liefhebber van bloed en gore van kunt genieten. Halloween is dan ook enorm vermakelijk en een waardig vervolg op een briljante klassieker. Een topper in het genre die meer dan de moeite waard is om te kijken.

Met dank aan Universal Pictures Benelux en Triple P Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

4
2 (1 vote)