Halloween at Aunt Ethel’s (2019) recensie

Halloween at aunt EthelsVandaag verschijnt er een interessante film op DVD. Want de horror/komedie Halloween at Aunt Ethel’s is er eentje om in te lijsten. Er zijn goede, foute en goed foute horrorfilms en de door Joseph Mazzaferro geschreven en geregisseerde horrorfilm behoort absoluut tot de laatste categorie. Het kan eigenlijk niet slechter, maar de film is zo vermakelijk dat je als kijker met een brede glimlach op het gezicht blijft kijken. Mede te danken aan hoe Gail Yost de rol van de krankzinnige Ethel invult.

Ethel is één van de lokale bewoners die fanatiek Halloween viert. Haar huis wordt versierd en ze slooft zich uit in de keuken om een flinke portie eigengemaakte snoepjes te maken. Toch mijden de kinderen het liefst haar huis, want het gerucht gaat rond dat Ethel’s snoepjes bijzondere ingrediënten bevat. Ieder jaar verdwijnen tientallen kinderen en tieners zoals Mandy (Stephanie Town), Mark (Sean Michael Gloria) en Melissa (Madeleine Murphy) verdenken Ethel ervan dat zij de verdwenen kinderen in haar snoepjes verwerkt. Daarom besluiten zij op de avond van Halloween om poolshoogte te gaan nemen bij het huis van Ethel.

Madam Mikmak
Ik zoom even in op de rol van Gail Yost, want ze speelt de rol van Aunt Ethel voortreffelijk. Als ik het personage moet omschrijven dan kan ik haar het beste omschrijven als een grappige mix van kannibaal Ed Gein en Madam Mikmak. Je kent haar misschien nog wel uit de Donald Duck. Een chaotische heks die altijd druk bezig is met haar toverketel en vreemde goedjes brouwt. Hoewel de toverketel ontbreekt paradeert Ethel op dezelfde wijze in en rondom haar huis. Terwijl ze haar slachtoffertjes vakkundig om zeep helpt, in mootjes hakt en in haar chocolade verwerkt. Door de typerende soundtrack zijn de beelden eerder lachwekkend dan angstaanjagend te noemen. Hoewel het ook enorm smerig is om te zien hoe zij tenen, vingers en oogballen omtovert in snoepgoed.

Overdreven
Maar alles in Halloween at Aunt Ethel’s is dan ook zwaar overdreven. Iets dat de film van Mazzaferro ook zo leuk maakt. De jonge meiden lopen in foute en weinig verhullende schooluniformen rond en natuurlijk mag er geen seks in een horrorfilm ontbreken. Het past allemaal niet, maar stiekem ook weer wel in het plaatje. De clichés zijn er dan ook in overvloed. Inclusief de domme keuzes die de personages maken waardoor ze uiteindelijk op het hakblok van Ethel belanden. De film moet je dan ook met een korreltje (of een flinke bus) zout nemen. Het is allemaal met een knipoog gedaan en dat maakt Halloween at Aunt Ethe’s een vermakelijke horror/komedie die op een dag zoals vandaag niet mag ontbreken.

Halloween at Aunt Ethel’s is nu verkrijgbaar op een kwalitatief goede DVD. Met dank aan Source 1 Media voor het DVD recensie-exemplaar.

2.5