Hacksaw Ridge

Hacksaw Ridge (2016) Blu-ray Disc recensie

Mel Gibson heeft in de afgelopen jaren weinig van zich laten zien, maar daar kwam vorig jaar verandering in toen hij niet alleen verscheen in de sterke actie/thriller Blood Father, maar ook de geprezen en de op waarheid gebaseerde oorlogsfilm Hacksaw Ridge regisseerde. Het was weer voor het eerst in 10 jaar tijd dat de Lethal Weapon-ster de regie in handen nam en het resultaat mag er zeker wezen. Dat is niet alleen te danken aan de wijze waarop Gibson het verhaal in beeld brengt, maar ook aan de zeer overtuigende special en make-up effects en het sterke acteerwerk van hoofdrolspeler Andrew Garfield.

The Amazing Spider-Man-acteur speelt de rol van Desmond Doss. Een patriot en pacifist die zich ten tijde van de Tweede Wereldoorlog aansluit bij het Amerikaanse leger om als hospik levens te redden. Maar zijn tijd in het Amerikaanse leger is zwaar, omdat hij aan God heeft gezworen om nooit meer een wapen aan te raken. Al snel wordt hij het doelwit van Sergeant Howell (Vince Vaughn) en zijn kameraden die Doss zien als een lafaard en hem het liefst zo snel mogelijk zien vertrekken. Maar Doss blijft standvastig en hij is vastberaden om zijn land te dienen.

Het eerste uur van Hacksaw Ridge gaat dan ook grotendeels over Desmond’s standvastigheid en zijn moeilijke tijd in het leger. In het tweede uur verplaatst het verhaal zich naar Hacksaw Ridge waar de slag om Okinawa plaatsvindt. Desmond heeft inmiddels zijn plaats binnen het Amerikaanse leger als hospik afgedwongen en terwijl zijn kameraden één voor één ten prooi vallen aan de vijand in één van de bloederigste confrontaties te allen tijde, put Desmond kracht uit zijn geloof om de gewonde soldaten stuk voor stuk te redden. En dat zonder ook maar één kogel te hebben afgevuurd.

Het waargebeurde verhaal over oorlogsheld Desmond Doss is meeslepend en heftig. Vooral de gebeurtenissen op Hacksaw Ridge zijn nauwelijks te bevatten en Gibson laat het niet om de bloederige confrontatie expliciet in beeld te brengen. De beelden van rondvliegende ledematen, hoofdwonden en slagaderlijke bloedingen zijn luguber, maar wel authentiek. Het is te danken aan de zeer overtuigende special en make-up effects dat deze beelden inslaan als een bom, maar dat Hacksaw Ridge meer dan een uitstekend oorlogsdrama mag worden genoemd is ook te danken aan het zeer overtuigende acteerwerk van Andrew Garfield. Zelfs Vince Vaughn (waar ik normaliter geen groot fan van ben) doet het prima als Sergeant Howell en hij heeft ook een groot aandeel in een aantal komische fragmenten.

Hacksaw Ridge is confronterend doch prachtig. Gibson’s eerste regieklus in 10 jaar tijd is er eentje om te zien en ik hoop dat hij nu vaker van zich laat horen. Na goede films zoals Braveheart, The Passion of the Christ en Apocalypto heeft hij immers bewezen een zeer verdienstelijke regisseur te zijn. Splendid Film brengt de film op een zeer nette Blu-ray Disc op de markt die naast een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit ook een aantal interessante extraatjes bevat zoals een making of, b-roll opnamen, interviews met de cast en crew en trailers.

Met dank aan Splendid Film voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2 gedachten over “Hacksaw Ridge (2016) Blu-ray Disc recensie