Hackers

Hackers (1995) recensie

HackersIn hun jonge jaren speelden Johnny Lee Miller en Angelina Jolie de hoofdrollen in de vermakelijke komedie Hackers. De titel van de film zegt denk ik al genoeg. De door Iain Softley geregisseerde film draait om een groep scholieren die in hun vrije tijd zich schuldig maken aan digitale misdrijven en het hacken van beveiligde netwerken. Inmiddels zijn de activiteiten die in de film plaatsvinden flink gedateerd, want de digitale wereld ziet er inmiddels compleet anders uit. Maar dat doet verder geen afbreuk aan het kijkplezier. Hackers is nog steeds een heerlijk filmpje om zo nu en dan eens op te zetten

Miller speelt de ingenieuze hacker Dade Murphy die als klein jochie meer dan 1000 computersystemen platlegde en sindsdien geen gebruik meer mag maken van een computer. Op zijn achttiende verjaardag zit zijn straf erop en de kaarsjes op de verjaardagstaart zijn nog niet uit of Dade is alweer druk bezig met het overnemen van televisiezenders en andere illegale praktijken. Op school wordt Dade al snel opgemerkt door een groep hackers die evenals hij zich zorgvuldig schuldig maakt aan cybercrime. Al gauw heeft hij zijn plek binnen het team bemachtigd, maar het plezier is van korte duur als zij beschuldigd worden van afpersing en diefstal. Aan Dade en zijn vrienden de taak om de echte daders op te sporen en hun onschuld te bewijzen.

Daarnaast zien we hoe Dade het hart van ijskoningin Kate (Angelina Jolie) probeert te veroveren. Wat begint als een onschuldige rivaliteit tussen de twee geniale hackers eindigt wellicht in een hartstochtelijke romance. Het verhaal wordt dan ook op een luchtige wijze verteld en er is veel ruimte voor humor. De vette soundtrack met songs van The Prodigy en Underworld onderstrepen nog eens hoe gaaf hackers zijn. Je leeft met ze mee terwijl ze worden opgejaagd door de inhalige The Plague (Fisher Stevens) en de stompzinnige FBI-agent Dick Gill (Wendell Pierce) die niet op de sympathie van de kijker hoeven te rekenen. Je hoopt dan ook dat ze het gaan redden en erin slagen om hun onschuld te bewijzen. Maar het is ook een film die laat zien hoe deze ingenieuze computerfreaks hun rivaliteit aan de kant schuiven om elkaar te helpen. Hack the planet!

Bestel via bol.com en steun Filmliefhebber.com

4 thoughts to “Hackers (1995) recensie”