Guardians of the Galaxy Vol. 2

Guardians of the Galaxy Vol. 2 (2017) recensie

Vanaf aanstaande donderdag draait het tweede deel van Guardians of the Galaxy in de bioscoop en ik ging vanavond naar de speciale voorpremière in Hilversum waar lekkere hapjes en drankjes werden geserveerd, de stille Guardians of the Galaxy disco in volle gang was en natuurlijk de film in de Dolby Cinema zaal werd vertoond. Gezien het feit dat de films uit het Marvel Cinematic Universe garant staan voor een vermakelijke en spectaculaire filmavond, wist ik al dat ik mezelf kon voorbereiden op een heerlijk spektakelstuk dat zijn voorganger zou evenaren al dan niet zou overtreffen.

Na ruim twee uur kan ik concluderen dat Guardians of the Galaxy Vol. 2 zijn voorganger met gemak evenaart. Chris Pratt, Zoe Saldana en Dave Bautista keren terug als de intergalactische outlaws Quill, Gamora en Drax die inmiddels hun criminele bestaan vaarwel hebben gezegd en het heelal beschermen tegen gevaarlijke wezens zoals de wraakzuchtige Nebula (Karen Gillan), de bruut Taserface (Chris Sullivan) en de genadeloze Ayesha (Elizabeth Debicki). Om maar even een paar schurken te noemen die in het door James Gunn geregisseerde vervolg een rol opeisen. Evenals het gedigitaliseerde duo Rocket (Bradley Cooper) en Baby Groot (Vin Diesel) dat opnieuw voor veel humor zorgt.

Humor is sowieso in overvloed aanwezig. Zelfs meer dan in het eerste deel waarin de balans tussen de bombastische actiescènes en de hilarische fragmenten perfect is. De balans is in Guardians of the Galaxy Vol. 2 iets minder aanwezig hoewel de film nog steeds enorm veel actie en verbluffende visuele effecten bevat. Maar dat de filmmakers zich overduidelijk hebben gefocust op nog meer humor moge duidelijke zijn. En naar mijn mening is dat ook prima zolang de film  entertaint. En dat doet de nieuwe Marvel-film meer dan uitstekend.

Foutloos is het niet en het grootste minpunt is toch het verhaal dat werkelijk van links naar rechts gaat. We zien familie reünies, oude conflicten die worden opgelost en nieuwe conflicten die ontstaan. Nieuwe personages die plotseling ten tonele verschijnen en voor verrassingen zorgen. En er wordt vaak verwezen naar het grotere verhaal dat al een aantal jaartjes als een rode draad door de films uit het MCU loopt. Guardians of the Galaxy Vol. 2 is dan ook meer een tussenfilm die na het emotioneel geladen Captain America: Civil War voor ademruimte moet zorgen, maar het publiek eveneens klaarstoomt voor wat er nog komen gaat in het inmiddels aangekondigde Guardians of the Galaxy Vol. 3 en natuurlijk Avengers: Infinity War. En dat bedoel ik niet negatief, want het is een fantastisch vervolg dat zeker de moeite waard is om te bezoeken.

7 gedachten over “Guardians of the Galaxy Vol. 2 (2017) recensie

1. Nou… Ik was graag positief geweest, maar zeker in navolging van deel één (wederom genoten, kijkbeurt drie volgens mij) vond ik ‘em heel flink tegenvallen. Een verhaal was er eigenlijk niet (en de zijplotjes die er waren misplaatst dan wel oninteressant), en qua humor vond ik dat er te veel sprake was van effectbejag. Overacting (Bautista), veel flauwe grappen en te veel herhaling. Zo’n Baby Groot is leuk natuurlijk, maar op den duur geloofde ik het wel. En als je dan in ogenschouw neemt dat de makers hier juist de kaart van de humor willen spelen… Voor mij was dit overkill. Helaas.