Gretel & Hansel (2020) recensie

Gretel & HanselBijna iedereen is wel opgegroeid met het verhaal over Hans & Grietje dat van oorsprong behoorlijk luguber is. Het is dan niet zo vreemd dat het eeuwenoude sprookje als inspiratie heeft gediend voor de door Osgood Perkins geregisseerde horrorfilm Gretel & Hansel. Die vlak voor de Coronavirus in de bioscoop werd uitgebracht, maar inmiddels via de welbekende online diensten te huur of te koop is. Als liefhebber van fantasierijke horrorfilms keek ik ernaar uit, maar helaas wist Gretel & Hansel nauwelijks een indruk op mij te maken.

Gretel (Sophia Lillis) en Hansel (Samuel Leakey) hebben het zwaar en zij verlaten het huis van hen moeder om in het duistere bos op zoek te gaan naar voedsel en werk. Maar dan ontmoeten zij een oude vrouw (Alice Krige) die een eenzaam leven lijdt. Ze nodigt Gretel en Hansel uit om een tijdje op haar te komen logeren, maar hoe gemakzuchtig de jonge Hansel op het aanbod ingaat des te terughoudender is Gretel. Desalniettemin besluit ze om op het aanbod van de ogenschijnlijk vriendelijke vrouw in te gaan. Niet wetende dat haar gastvrijheid een prijs heeft.

Traag

Er zijn genoeg films die enorm traag doch onderhoudend zijn, maar Gretel & Hansel behoort niet tot deze categorie. Hoewel het fijn is dat de filmmaker de tijd neemt om de personages te introduceren, is het vervolg enorm langzaam. Zo langzaam dat de interesse met de minuut wegebt en het aanvoelt alsof de film ruim 3 uur duurt. Zelfs het solide acteerwerk van hoofdrolspelers Sophia Lillis, Samuel Leakey en Alice Krige weet geen blijvende indruk te maken en dat is zonde. Zeker gezien het feit dat het eeuwenoude sprookje een perfecte inspiratiebron is om een lugubere horrorfilm uit de grond te stampen. Maar Perkins lijkt (misschien wel in opdracht) op safe te spelen.

Spannend noch eng

De film is spannend noch eng en dat is een zwaktebod als je een huiveringwekkende horrorfilm verwacht. Nu hebben meer films in het genre mij de afgelopen jaar vaker teleurgesteld dan verrast, maar zo matig als Gretel & Hansel zijn er maar weinig. De mooie visuele effecten en de prachtige decors mogen absoluut als pluspunt worden gezien, maar deze momenten zijn slechts op één hand te tellen en zeker niet voldoende om de inmiddels in slaap gesuste kijker even wakker te schudden. Gretel & Hansel mag dan ook zeker als een grote teleurstelling worden gezien en het klassieke sprookje had naar mijn mening een veel betere verfilming verdiend.

Waardering: 1.5 uit 5.
Ko-Fi