Greta (2018) recensie

Greta_ps_1_jpg_sd-lowRegisseur Neil Jordan is de koning van de non-mainstream film, want in zijn carrière als filmmaker heeft hij grotere blockbusters grotendeels vermeden. Hoewel hij succes heeft gehad met films zoals The Crying Game en Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles. Greta is eveneens een film die wel op de radar staat, maar niet als een potentiële kaskraker in de boeken staat. Hoewel het verhaal en de aanwezigheid van hoofdrolspeelsters Isabelle Huppert en Chloë Grace Moretz er wel voor zorgen dat je als liefhebber nieuwsgierig wordt naar de thriller.

Wanneer Frances (Chloë Grace Moretz) in de metro een koffertje met een naam en adres vindt, besluit ze om het terug te brengen naar de rechtmatige eigenaresse Greta (Isabelle Huppert). Een pianolerares die haar man heeft verloren en Frances dankbaar is voor het terugbrengen van haar koffertje. De twee dames hebben een klik en er lijkt dan ook een hechte band te ontstaan. Maar de vriendschap is van korte duur als Greta zich iets te afhankelijk opstelt en zich vreemd begint te gedragen. Iets dat Frances niet langer meer accepteert en daardoor Greta meer als vijand dan als vriendin ziet. Iets dat de op leeftijd geraakte weduwe niet tolereert.

Thriller zonder spanning
Een goede thriller heeft een behoorlijke dosis spanning aan boord om de kijker op het puntje van zijn of haar stoel te houden, maar zoals in velen films van Jordan ontbreekt dat ook in Greta. Het is dan ook meer een drama dan een thriller hoewel stalking een belangrijk thema is. Het gebrek aan spanning doet verder geen afbreuk aan het acteerwerk, want zowel Chloë Grace Moretz als Isabelle Huppert spelen de rollen voortreffelijk. Moretz is een perfecte keuze om de rol van de jonge en ietwat fragiele twintiger te spelen terwijl Huppert alleen al met haar ijzige blik en lichaamstaal de bedoelingen van haar personages kenbaar kan maken.

Sfeervol
De chemie tussen de actrices is aanwezig en dat zorgt voor onderhoudende fragmenten. Die zich afspelen in sfeervolle settings zoals de klassieke woonkamer van Greta en de duistere steegjes van New York. Een stad waar je nooit alleen doch eenzaam bent en zeker in Frances’ geval is dat goed zichtbaar. Of ze nu op klaarlichte dag over de brug fietst of op straat wordt achtervolgd door haar stalker. De dreiging is continu aanwezig en voelbaar. Toch gaat Greta nooit onder je huid zitten en als kijker krijg je ook nooit het idee dat het weleens slecht kan aflopen voor Frances. Dat jammer is, want met iets meer spanning was de thriller van Neil Jordan beter uit de verf gekomen.

Greta is nu verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc. Met dank aan Remain In Light voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2.5