Gotham – Seizoen 4 (2017) recensie

Gotham - Seizoen 4Na 66 afleveringen is Gotham nog steeds een vermakelijke serie. Geïnspireerd op de wereld van Batman waarin kleurrijke schurken zoals The Riddler, The Joker, Penguin en Catwoman het leven van de multimiljardair en diens duistere alter-ego behoorlijk zuur maken. Hoewel er in de eerste 3 seizoenen meer dan genoeg verwijzigingen zijn naar de comics en de films die de kenner tot op heden heeft gezien, mag Gotham meer als een goede politieserie worden gezien. Waarin een piepjonge Bruce Wayne zijn eerste stappen zet om de gevreesde burgerwacht Batman te worden en een jonge Jim Gordon (Ben McKenzie) als de politiechef het gespuis in de stad probeert te stoppen.

The Dark Knight
Nu is de grote vraag of de makers na 3 seizoenen dan eindelijk de stap durven te zetten om meer in de buurt te komen van de Batman-films die we tot op heden hebben gezien. Gaat Bruce Wayne (David Mazouz) dan eindelijk transformeren van een sullige tiener in een wraakzuchtige en gemaskerde burgerwacht en zullen een aantal schurken dan eindelijk hun ware gezicht laten zien. Wat ik wil verklappen is dat het vierde seizoen van Gotham nog meer herkenning met zich meebrengt. Ondanks dat de makers trouw blijven aan het concept dat het publiek al sinds 2014 vermaakt.

Diversiteit
Waar in de voorgaande delen nog slechts enkele schurken een hoofdrol opeisten, zijn er in Gotham – Seizoen 4 meer villains die niet alleen herkenbaar zijn, maar ook de handen ineen slaan om de macht te grijpen. Denk aan kleurrijke personages zoals Ed Nygma (Cory Michael Smith), Penguin (Robin Lord Taylor) en Ra’s Al Ghul (Alexander Siddig). Zeker niet de minste tegenstanders die al decennia lang de vijanden zijn van Batman. Het zorgen voor interessante verhaallijnen en plotwendingen terwijl de transformatie van Bruce Wayne en Jim Gordon’s ijverige pogingen om Gotham veiliger te maken nog altijd als rode draden door de afleveringen lopen.

Acteerwerk
Het acteerwerk is opnieuw uitstekend te noemen. Waar ik in het verleden nog kritisch was op Ben McKenzie zien we in het vierde seizoen dat hij de rol van een jonge Jim Gordon uitstekend invult terwijl ook vaste waarden zoals Sean Pertwee, Camren Bicondova, Donal Logue en Morena Baccarin goed acteren. Maar het zijn naar mijn mening toch Cory Michael Smith en Robin Lord Taylor die beiden de positieve aandacht opeisen door op een meer dan uitstekende wijze in de huiden te kruipen van de kleurrijke personages Ed Nygma en diens alter-ego The Riddler en de eigenaarde Penguin. En dan kan ik het ook niet laten om Cameron Monaghan te noemen die op een formidabele wijze een iconisch Batman-personage op het scherm tovert.

Blu-ray Disc
Het vierde seizoen van Gotham biedt dus veel herkenning aan de fans van het Batman-universum terwijl het nog altijd een spannende detectiveserie is. Niet alleen te danken aan het goede acteerwerk, maar ook aan de sfeervolle setting die niet veel onder doet voor de ietwat gotische films die Tim Burton bijna 30 jaar geleden regisseerde. Daarmee wordt de kwaliteit van de voorgaande seizoenen geconsolideerd en door het spectaculaire einde het wachten op het vijfde seizoen een pittige uitdaging. Gotham – Seizoen 4 is nu verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray boxset. De 22 afleveringen van circa 43 minuten zijn netjes verdeeld over 4 schijfjes en zijn er interessante extraatjes toegevoegd.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment en Coopr voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

4
4 (1 vote)